Carnival land

The refined laughter of eutrapelia

Authors

  • Júlia Ciasca Brandão Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2017.5024

Keywords:

Thirty-year's war, Utopia, Topsy-turvy world, Carnival, Eutrapelia

Abstract

This article intends to understand the new meaning attributed to laughter and to Carnival by religious and civil authorities in the seventeenth century, with the object of research being Utopia, a Thomas Morus’s homonymous work, published in 1640 and written by Jakob Bidermann, German Jesuit, theater writer and future Inquisitor of the Catholic Church in Rome. The book recounts the journey of three friends to an imaginary country called Utopia, where the inhabitants celebrate an eternal Carnival, chaos is institutionalized, the rules of culture are suspended, citizens are masked, and drink and eat too much. The travelers experience the terrible consequences of this “topsy-turvy world” and the insecurities of a place that lives immersed in vice, vanity, violence and excesso. In the end, they discover that the real world, when based on Christian virtues and morality, and especially when guided by the Catholic Church, becomes a much more real, tranquil and beautiful place to live. This article also discusses the choice of title and the meaning of “utopia” conceived by the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlia Ciasca Brandão, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Teoria e História Literária na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisadora do Centro de Pesquisa sobre Utopia (U-topos) e da Red Trasatlántica de Estudio de las Uto-pías. Contato: ciascajulia@gmail.com.

References

ARISTÓTELES. A Ética de Nicômaco. São Paulo: abril cultural, 1979.

AUERBACH, E. A novela no início do Renascimento. Itália e França. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

BAKHTIN, M. Literatur und Karneval. Zur Romantheorie und Lachkultur. Munique: 1969.

__________. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Edunb: São Paulo, 1996.

BENJAMIN, W. O drama barroco alemão. São Paulo:Editora Brasiliense, 1984.

BERNT, Günther. “Nachwort”. In. BRANDT-SCHWARZE, Ulrike; HACKEMANN, Matthias (orgs.). Carmina Burana. Munique: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1979.

BERRIEL, Carlos Eduardo Ornelas. “Introdução”. In. BOCCACCIO, Giovanni. Decameron. Rio Grande do Sul: L&PM, 2013.

BOCCACCIO, G. Decameron. Rio Grande do Sul: L&PM, 2013.

BURKE, P. Cultura Popular na Idade Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

CARPEAUX, Otto Maria. Teatro e Estado do Barroco. Estudos Avançados, São Paulo, v. 4, 1990, s.p/.

___________. História concisa da literatura alemã. São Paulo: Faro Editorial, 2013

CORDIE, A. M. Raum und Zeit des Vaganten. Formen der Weltaneignung im deutschen Schelmenroman des 17. Jahrhunderts.Berlim: de Gruyter, 2001.

FIRPO, Luigi. Para uma definição da ‘”Utopia”. Morus – Utopia e Renascimento, São Paulo,v. 2, 2005, pp. 227-237

FORTUNATI, Vita. “Introduzione”. In. TROUSSON, Raymond. Viaggi in nessun luogo. Storia letteraria del pensiero utópico. Ravenna:Longo Editore Ravenna, 1992.

FRANCISCO DE SALES, Santo. Ouvres. Paris: Gallimard, 1969.

GAGNEBIN, J-M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

GOUVERITSCH, Aaron. “Bakhtin and his theory of Carnival”. In. BREMMER, Jan; ROODENBURG, Hermann (orgs.). A cultural history of humour. Oxford: Polity Press, 1997, pp. 54-60.

GRIMMELSHAUSEN, H. J. C. O Aventuroso Simplicissimus. Curitiba: Ed. UFPR, 2008.

HUIZINGA, J. Outono da Idade Média.São Paulo: Cosac Naify, 2011.

KAYSER, W. O Grotesco. Configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Editora Perspectiva, 1986.

KOCH, W. “A literatura barroca na Alemanha”. In. _____ Aspectos do Barroco II. Rio Grande do Sul: UFRS, 1967, pp. 73-93.

MARAVALL, J. A. A Cultura do Barroco. São Paulo: Edusp, 1997.

MINOIS, G. História do Riso e do Escárnio. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

MOULIN, L. A vida dos estudantes na Idade Média.Lisboa: Edição Livros do Brasil, 1994.

MORUS, Thomas. Utopia. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1999.

PRÉVOST, André. A Utopia: o gênero Literário. Morus – Utopia e Renascimento, São Paulo,v. 10, 2015, pp. 437-447.

ROSENFELD. A. Teatro Alemão. São Paulo: Editora brasiliense, 1968.

SCHUSTER, M. Jakob Bidermanns “Utopia”. Bern: Verlag Peter Lang AG, 1984.

THOMSEN, C. W. Das Groteske im Englischen Roman des 18. Jahrhunderts.Darmstadt: Büchner Verlag, 1974.

TOMÁS DE AQUINO, Santo. Suma de Teología. Madri: Biblioteca de Autores Cristianos, 1993.

___________________. “Tratado sobre o brincar”. In. Cultura e educação na Idade Média.São Paulo: Martins Fontes, 1998.

TROUSSON, R. Viaggi in nessun luogo. Storia letteraria del pensiero utópico.Ravenna:Longo Editore Ravenna, 1992.

WEDGEWOOD, C. V. Der Dreißigjährige Krieg. Munique: List, 1967. BRANDÃO, Júlia Ciasca. O país do carnaval: o refinado riso da eutrapelia. Data de Submissão: 14/01/2017 |

Published

2017-07-28

How to Cite

BRANDÃO, J. C. Carnival land: The refined laughter of eutrapelia. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 171–206, 2017. DOI: 10.35699/2525-8036.2017.5024. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e5024. Acesso em: 17 jul. 2024.