This is an outdated version published on 2022-07-28. Read the most recent version.

A set of actions and learning situations in the community of Itatiaia - MG

Authors

  • Bárbara Tavares Schiavon Machado Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2316-770X.2021.32834

Keywords:

Orality, Folklore, Art Education, Experience, Itatiaia - MG

Abstract

This investigation presents a set of actions and learning situations outside formal education in the community of Itatiaia, a village within the city limits of Ouro Branco – MG. The proposing artist developed her work and research guided by Ana Mae Barbosa's Triangular Approach, Paulo Freire's ideas on biographical studies, the artistry proposal of the practices of Boaventura S. Santos, among other theorists and philosophers of the arts and education. The experiences configure solutions to the production of knowledge Within and with life contexts in times of crisis, projecting and illuminating a future that is both global and local.

Author Biography

  • Bárbara Tavares Schiavon Machado, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Graduação em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais – EBA/UFMG; Mestrado em Artes pelo Programa de Pós-Graduação da UFMG ­– PPG ARTES

References

BENJAMIN, W. O contador de histórias: reflexões sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Walter B. Linguagem tradução, literatura. Obras Escolhidas de Walter Benjamin. Barrento J, editor e tradutor. Porto: Assírio & Alvim; 2015. p. 147-178.

BRANDÃO, Carlos R.; BORGES, M. C. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 6, p.51-62. jan./dez. 2007.

BRANDÃO, Vera M. T. Oficina de Memória – Teoria e Prática: relato sobre a construção de um projeto. Revista Kairós Gerontologia, 5 (2): 181-195, São Paulo: EDUC, 2002.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago. 2006.

FASANELLO; NUNES; PORTO. Metodologias colaborativas não extrativistas e comunicação: articulando criativamente saberes e sentidos para a emancipação social. Reciis – Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde. 2018 out.- dez.;12(4). Disponível em: www.reciis.icict.fiocruz.br

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Cortez, 1996.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KAPROW, Allan. A educação do an-artista II. Concinnitas, ano 5, número 6, julho 2004.

KINCHELOE, Joe L.; BERRY, Kathleen S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28. Universidade Estadual de Campinas: 2002.

MARTINS, Joel. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poiésis. Editora Cortez: São Paulo, 1992.

MEDEIROS, Vânia. Caderno de campo. São Paulo: Associação Escola da Cidade, 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Abordagem Triangular e as narrativas de si: autobiografia e aprendizagem em Arte. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 307-316, maio/ago. 2017. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Processos artísticos como metodologia de pesquisa. Ouvirouver. Uberlândia v. 11 n. 1 p. 88-98 jan-jun. 2015.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Praxis da Ecologia de Saberes: entrevista de Boaventura de Sousa Santos. Tempus, actas de saúde colet, Brasília, 8(2), 331-338, jun, 2014.

SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval. Pesquisa participante: alteridade e comunidades interpretativas. Psicologia USP, 2006, 17(2), 11-41.

SANTOS, B. de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

REIS, Rosemeire. Pesquisa biográfica e heterobiografização: fonte de aprendizagens para o/a pesquisador/a. Revista Portuguesa de Educação, 33(2), 295-309. Disponível em: http://doi.org/10.21814/rpe.19748

VAN ACKER, M. T. V; GOMES, M. O. Ateliê Biográfico de Projeto na formação de professores: uma perspectiva emancipatória. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 22, n. 48, p. 29-42, jan./abr. 2013.

Published

2022-07-28

Versions

How to Cite

A set of actions and learning situations in the community of Itatiaia - MG. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, 2022. DOI: 10.35699/2316-770X.2021.32834. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/32834. Acesso em: 18 dec. 2024.