from the clown-figure intercessor
a possibility for joyful teaching
DOI:
https://doi.org/10.35699/2965-6931.2024.54166Keywords:
Intercessor, Clown Figure, Deterritorialization, Teaching Performance, Joyful TeachingAbstract
What can happen when a teacher fabricates and/or allows an intercessor? And what about when that intercessor is the clown figure? This article presents an experience of a teacher who has an intercessor in the clown figure who, by crossing him, has made it possible for lines of escape to emerge in his teaching performance in the face of capitalist axiomatics. In a world in which desires are acted out in a self-management movement of the capitalist system in order to remain hegemonic, in the encounter between teacher and clown figure, movements of deterritorialization/reterritorialization, as Gilles Deleuze and Félix Guattari think of it, took place. Through chronicles, these movements are narrated, revealing signs of the encounter between clown and teacher in the direction of creative and joyful teaching. In conclusion, we problematise the potential of joyful teaching in the face of capitalist axiomatics.
References
BOLOGNESI, Mário Fernando. Palhaços. São Paulo: UNESP, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Trad.: Ana Lúcia Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. 2.ed. São Paulo: Editora 34, vol. 1, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. 2.ed Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2011a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 1. Trad.: Ana Lúcia Oliveira, Aurélio Guerra e Célia Pinto Costa. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2011b.
DIAS, Diogo Inacio. Bumba-boi Maranhense: narrativas e conteúdos de significados. 2019. 83 páginas. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso) – Licenciatura em Arte-Teatro do Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. São Paulo, 2019.
DORNELES, Juliana Leal. Clown, o avesso de si: uma análise do clownesco na pós-modernidade. 2003. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
DORNELES, Juliana Leal. Pelo vigor do palhaço. 2009. 116 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2009.
GODOY, Luís Bruno de; JUNIOR, Roberto Donato da Silva; SCHULZ, Alexander Bleinroth. O palhaço no espaço do vazio no contexto hospitalar: a incerteza como potência criadora. Repertório, ano 23, n. 35, Salvador, p. 160-184, 2020
GODOY, Luís Bruno de. O jogo enquanto um emaranhado rizomático: devindo jogadores-artistas. 2023. 271 páginas. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física. Campinas, SP. 2023.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.
HAESBAERT, Rogério; BRUCE, Glauco. Desterritorialização: entre as redes e os aglomerados de exclusão. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C.; CORRÊA, R. L. (Orgs.) Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
HUBERMAN, Michael. O Ciclo de Vida Profissional dos Professores. In:NÓVOA,António. (org.). Vidas de Professores. Lisboa, PT: Porto Editora, 2000, p. 31-61.
KOHAN, Walter Omar. Entre Deleuze e a educação: notas para uma política do pensamento. Porto Alegre: Educação e Realidade, 2002 p. 123-130.
LINS, Daniel. Fazendo Rizoma. São Paulo: Hedra. 2008.
MASETTI, Morgana. Doutores da ética da alegria. Interface: comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 9, n. 17, p. 453-458, 2005.
MATRACA, Marcus Vinicius Campos. Dialogia do riso: um novo conceito que introduz alegria para a promoção da saúde apoiando-se no diálogo, no riso, na alegria e na arte da palhaçaria. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n. 10, p.4127-4138, 2011.
SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, jan./abr., 2000.
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 SOUZA, Carolina de; DIAS, Diogo Inacio.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

