from the clown-figure intercessor

a possibility for joyful teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2965-6931.2024.54166

Keywords:

Intercessor, Clown Figure, Deterritorialization, Teaching Performance, Joyful Teaching

Abstract

What can happen when a teacher fabricates and/or allows an intercessor? And what about when that intercessor is the clown figure? This article presents an experience of a teacher who has an intercessor in the clown figure who, by crossing him, has made it possible for lines of escape to emerge in his teaching performance in the face of capitalist axiomatics. In a world in which desires are acted out in a self-management movement of the capitalist system in order to remain hegemonic, in the encounter between teacher and clown figure, movements of deterritorialization/reterritorialization, as Gilles Deleuze and Félix Guattari think of it, took place. Through chronicles, these movements are narrated, revealing signs of the encounter between clown and teacher in the direction of creative and joyful teaching. In conclusion, we problematise the potential of joyful teaching in the face of capitalist axiomatics.

Author Biographies

  • Diogo Inacio Dias, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba, professor adjunto do curso de Licenciatura em Educação Física da Faculdade Embu das Artes, professor de Educação Física Escolar, pesquisador e palhaço. Membro do grupo de pesquisa Des:mutação - Vida, Ciência e Educação. 

  • Carolina Rodrigues de Souza, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, com co-tutela na Ecole Normale Supérieure de Cachan, França (2008); mestre em Educação pela UFSCar (2004) e licenciada em Ciências Exatas, habilitada em Física pela Universidade de São Paulo - USP (2001). Atualmente é docente da Universidade Federal de São Carlos (UFScar), no Departamento Metodologia de Ensino (DME). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação em Ciências com aporte na discussão da epistemologia da Diferença. Coordenadora Institucional do PIBID da UFSCar. Líder do grupo de pesquisa Des:mutação - Vida, Ciência e Educação.

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Published

2025-01-20

How to Cite

from the clown-figure intercessor: a possibility for joyful teaching. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 31, n. fluxo contínuo, 2025. DOI: 10.35699/2965-6931.2024.54166. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/54166. Acesso em: 24 dec. 2025.