TransAvesso Design
gender disruptive mechanisms both in creating and teaching costume design for the performing arts
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41771Keywords:
design, teaching, queer, body, genderAbstract
For the purposes set out in this paper it will be articulated the progression of the stepswhich involves the framework of a TransAvesso design concept, along with the connectionin teaching costume design. Therefore, and to have understanding the portrayal madealong the article of what that spur someone in a teaching context, it will be described twoscopes. The first one is how the concept is carried out and the second one is all about thetheoretical framework that strengthen the workings of the educational technique that wasemployed in class during the research. In order to accomplish the above, this article, in theform of a needlecraft, as a way of saying, seams the authors who write in the areas ofgender, Queer/Cuir and design
Downloads
References
ANZALDÙA. Gloria. La conciencia de la mestiza/Rumo a uma nova consciência. Revista Estudos Feministas. Florianópolis. 2005.
BUTLER, Judith, Problemas de gênero:feminismo e subversão da identidade. Tradução Renato Aguiar. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira. 2003.
ECO, Umberto. O hábito fala pelo monge. In. Psicologia do vestir. tradução José Colaço. São Paulo. Editora Assirio e Alvim. 1989.
Ferguson, Roderick. Aberrations in Black. Towards a Queer of Color Critique. University of Minnesota Press, 2003.
GRANE, Diana, A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. Tradução Cristina Coimbra. São Paulo. 2006
LEAL, Dodi. Performatividade transgênera: equações poéticas de reconhecimento recíproco na recepção teatral. Tese de doutorado em Psicologia social e do trabalho. Universidade de São Paulo. 2018.
MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 2ª Ed. rev. e ampl, 3ª reimp. Belo Horizonte. Autêntica Editora. 2016.
PEREIRA, Dalmir. Figurino e cenografia para iniciantes. São Paulo. Estação das Cores. 2015.
PATZDORF. Danilo. Seis propostas para os corpos deste milênio. In. Gênero expandido: performance e contrassexualidades. LEAL, Dodi. DENNY,Marcelo (org). São Paulo. Annablume. 2018.
REA, Caterina Alessandra. AMANCIO, Izzie Madalena. Descolonizar a sexualidade: teoria Queer of colours e trânsito para o sul. In.Caderno Pagus. 2018.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo. Pólen.2019.
SILVA, Amabilis de Jesus da. Figurino-Penetrante: um estudo sobre a desestabilização das hierarquias em cena. Tese de doutorado em Artes Cênicas. UFBA. 2010.
________ Figurino, inércias, deslocamentos: como dar uma “pinta” por aí. Anais do VII Congresso da ABRACE - Associação Brasileira de Pesquisadores em Artes Cênicas. Porto Alegre. 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurandir Eduardo Pereira Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







