Hori Aesthetics and Philosophy
Innovation and Brazilian Culture in Search of a New Decolonial Epistemology for a Post-Pandemic World
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.52838Keywords:
Anthropophagic Decolonialism, Brazilian Art, Cultural Innovation, covid-19 pandemic, Hori AestheticsAbstract
The “Art and Innovation in Times of Pandemic” (AITP) project emerged in response to the global COVID-19 crisis, demonstrating the resilience of the Brazilian academic and artistic community. This article investigates how the crisis spurred innovations in Brazilian artistic and cultural practices, reconfiguring art as a means of resistance and social transformation. Using the theoretical lenses of anthropophagic decolonialism and Hori aesthetics, this study examines how these practices address the cultural and social repercussions of the pandemic. Anthropophagic decolonialism, inspired by Oswald de Andrade’s modernist anthropophagy, proposes the critical assimilation of external cultural influences to create an authentically Brazilian cultural expression. Hori aesthetics, based on Amazonian indigenous practices, redefine art as a holistic practice intertwining the spiritual, communal, and ecological. AITP incorporates artistic practices that reflect these concepts, demonstrating the capacity of art to respond to cultural and social crises.
Downloads
References
ALBERT, Bruce. L’esprit de la forêt. Arles: Actes Sud; Paris: Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, 2003.
ANDRADE, Oswald de. Manifesto antropófago. Revista de Antropofagia, São Paulo, a. 1, n. 1, maio 1928.
ARISTÓTELES. Metafísica. Tradução de Giovanni Reale. São Paulo: Paulus, 2008.
CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. Tradução de Álvaro Cabral. 21. ed. São Paulo: Cultrix, 2017.
CATELLIN, Sylvie; LOTY, L.; REIS, Patrícia Carvalho. Tradução: Serendipidade e indisciplinaridade. Trans/Form/Ação, v. 47, n. 2, p. e0240021, 2024.
CATELLIN, Sylvie; LOTY, Laurent. Sérendipité: du conte au concept. Paris: Seuil, 2014.
CASTRO GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
CRUTZEN, Paul. (2002). “Geology of Mankind.” Nature, v. 415, p. 23-23, 2002. Disponível em: https://www.nature.com/articles/415023a. Acesso em: 15 jan. 2024.
DANOWSKI, Deborah; CASTRO, Eduardo Viveiros de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2014.
DANOWSKI, Deborah; CASTRO, Eduardo Viveiros de. Mil nomes de gaia: do antropoceno à idade da Terra. Porto Alegre: Cultura e Barbárie, 2014.
ESCOBAR, Arturo. Designs for the Pluriverse: Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press, 2018.
ESBELL, Jaider. Arte indígena contemporânea: arte e inovação em tempos de pandemia. In: WARD, Rodolfo (Org.). Cadernos do Ceam 37: arte e inovação em tempos de pandemia 2 – “Artes Visuais”. Brasília: Universidade de Brasília, 2022. P. 273-282.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1986.
HARAWAY, Donna. Pensamento tentacular: Antropoceno, Capitaloceno, Chthuluceno. 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/44290451. Acesso em: 05 abr. 2024.
KLEIN, Naomi. (2014). “This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate.” New York: Simon & Schuster, 2014. 566 pp. ISBN 978-1-4516-9738-4.
LANGDON, Esther Jean. Os sons da cura: música e xamanismo em uma perspectiva ameríndia. Florianópolis: Editora da UFSC, 1992.
LOTY, Laurent. L’invention du transformisme par Rétif de la Bretonne (1781 et 1796). Alliage, n. 70, p. 31-46, 2012.
MOORE, Jason W. Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. London: Verso, 2015.
NOLASCO, Edgar Cézar; BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Teorização Descolonial: esboço para uma introdução. Cadernos de Estudos Culturais, Campo Grande, v. 1, n. 27, p. 27-36, jan./jun. 2022.
PLATÃO. A República. Tradução de Maria Helena da Rocha Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
POLLACK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 6, 1989.
OLIVEIRA, Raquel Cecília de. Experiências Descoloniais: estudos e práticas. Qual a diferença entre decolonial e pós-colonial? Belo Horizonte: UFMG, 2024. 1 vídeo (4 min e 22 seg). Publicado por: OLIVEIRA, Raquel Cecília de. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OFu6qVqeEXc. Acesso em: 04 abr. 2024.
SANTOS, Beatriz Werneck Lopes; MOREIRA, Daniel Carneiro; BORGES, Tatiana Karla dos Santos; CALDAS, Eloisa Dutra. Components of Banisteriopsis caapi, a Plant Used in the Preparation of the Psychoactive Ayahuasca, Induce Anti-Inflammatory Effects in Microglial Cells. Molecules, v. 27, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.3390/molecules27082500. Acesso em: 12 abr. 2024.
SANTOS, Laymert Garcia. Projeções da terra-floresta: o desenho-imagem yanomami. In: ANJOS, Moacir dos (Org.). Pertença – Cadernos SESC_Videobrasil 8. São Paulo: SESC, 2012-2013. Disponível em: https://www.laymert.com.br/yanomami. Acesso em: 18 abr. 2024. (sem paginação).
SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier/Montaigne, 1969.
TUKANO, Daiara. As mirações de Daiara Tukano. Amazônia real, fev. 2023. Disponível em: https://amazoniareal.com.br/especiais/daiara-tukano/. Acesso em: 08 abr. 2024.
ULLOA, Astrid. A era do ser humano: vivemos no Capitaloceno? Goeth Institute, 2019. Disponível em: https://www.goethe.de/prj/hum/pt/dos/kos/21539326.html. Acesso em: 28 out. 2023.
VENTURELLI, Suzete. Arte computacional no contexto da pandemia. In: R. Ward (Ed.). Arte e inovação em tempos de pandemia. Brasília: Edições do Senado Federal, 2023. P. 81-90.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. A inconstância da alma selvagem: e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 1998.
WARD, Rodolfo. Cadernos do Ceam 37: arte e inovação em tempos de pandemia 2 – “Artes Visuais”. Brasília: Universidade de Brasília, 2022.
WARD, Rodolfo. Arte e inovação em tempos de pandemia. Brasília: Edições do Senado Federal. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodolfo Ward

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







