Gonçalo Mabunda and the Aesthetics of Wreckage
Art, Metamorphosis and Market
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.56973Keywords:
Gonçalo Mabunda, contemporary art, Mozambique, art and warAbstract
This paper examines part of the work of Mozambican artist Gonçalo Mabunda, highlighting his reflections on the connections between art, war, and power. Based on documentary research, bibliographic studies, and field observations conducted during two trips to Maputo (in 2022 and 2024), the text explores Mabunda’s integration into the global art circuit. It questions the demand for exoticism and authenticity in the production of African artists, as well as the strategies employed to achieve financial sustainability and recognition. Drawing on critiques by Mbembe (2009), and Hassan and Oguibe (2001) regarding the essentialization of a supposed African authenticity, the paper references Meigos (2018) and Agamben (2009) to analyze the circulation of Mabunda’s work in the Mozambican art market.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
ALAVINA, Fran. Agamben: profanar a Democracia Representativa. Outras Palavras, São Paulo, 22 maio 2017. Disponível em: https://outraspalavras.net/sem-categoria/dialogo-com-agamben-profanar-a-democracia-representativa/. Acesso em: 25 set. 2024.
AMSELLE, Jean-Loup. L’art de la friche : essai sur l’art africain contemporain. Paris: Flammarion, 2005.
ANDRIAMIRADO, Virginie. Africa’s artists redraw the map of the world. Africultures, Paris, 30 abr. 2003. Disponível em: https://africultures.com/africas-artists-redraw-the-map-of-the-world-5689/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=544. Acesso em: 14 out. 2023.
ANJOS, Moacir. Local/global: arte em trânsito. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
ARNFRED, Signe. Notas sobre gênero e modernização em Moçambique. Cadernos Pagu, Campinas, n. 45, p. 181-224, dez. 2015.
BARBIER, Adrien. Gonçalo Mabunda et la guerre civile mozambicaine recyclée. Le Monde Afrique, Maputo, 18 jun. 2015. Disponível em: https://www.lemonde.fr/afrique/article/2015/06/18/goncalo-mabunda-et-la-guerre-civile-mozambicaine-recyclee_4656813_3212.html. Acesso em: 25 set. 2023.
BARROS, José D’Assunção. As influências da arte africana na arte moderna. Afro-Ásia, Salvador, n. 44, p. 37-95, 2011.
BASKETT, Mallory Sharp. All the World’s Futures: Globalization of Contemporary African Art at the 2015 Venice Biennale. Critical Interventions, v. 1, n. 10, p. 28-42, 2016.
BEVILACQUA, Juliana Ribeiro da Silva. Na presença dos espíritos: arte africana em perspectiva. São Paulo: Museu Afro Brasil, 2010.
COSTA, Alda. Arte em Moçambique: entre a construção da nação e o mundo sem fronteiras. Lisboa: Verbo, 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.
DHOW Moçambique. Disponível em: https://dhow.co.mz/?v=6ee58d337915. Acesso em: 2 dez. 2024.
DIAWARA, Manthia. In Search of Africa. Cambridge: Harvard University Press, 2000.
DOSSIN, Francielly Rocha. Magiciens de la terre (1989) e Africa remix (2005): dois momentos da arte africana no Ocidente, ou como as exposições escrevem a História. ArtCultura, v. 15, n. 26, p. 47-57, jun. 2013.
ENTREVISTA a Gonçalo Mabunda. Dhow Moçambique, Maputo, 17 jun. 2020. Disponível em: https://dhow.co.mz/2020/06/17/entrevista-a-goncalo-mabunda/?v=6ee58d337915. Acesso em: 2 jul. 2023.
ENWEZOR, Okwui; OKEKE-AGULU, Chika. Situando a arte contemporânea africana. In: ARAUJO, Emanoel. Africa Africans: arte contemporânea. São Paulo: Museu Afro Brasil, 2015.
FALTAS, Sami; PAES, Wolf-Christian. Transformação de Armas em Enxadas: a abordagem TAE para um desarmamento práctico – uma avaliação sobre o projeto TAE em Moçambique. Bonn: Bonn International Center for Conversion, 2004.
HAN, Byung-Chul. O que é poder? Petrópolis: Vozes, 2019.
HASSAN, Salah; OGUIBE, Olu. Authentic/Ex-Centric at the Venice Biennale: African Conceptualism in Global Contexts. African Arts, v. 34, n. 4, p. 64-96, 2001.
LARKIN DUREY. Gonçalo Mabunda. [202-]. Disponível em: https://www.larkindurey.com/artists/29-goncalo-mabunda/. Acesso em: 25 set. 2024.
LARANJEIRA, Lia Dias. Mashinamu na Uhuru: arte makonde e história política de Moçambique (1950–1974). São Paulo: Intermeios, 2018.
LARKIN DUREY. Gonçalo Mabunda. [202-]. Disponível em: https://www.larkindurey.com/artists/29-goncalo-mabunda/. Acesso em: 25 set. 2024.
MALOA, Joaquim Miranda. O assalto à mão armada em Moçambique: desafio a segurança pública. Revista LEVS, Marília, n. 20, p. 14-28, nov. 2017.
MBEMBE, Achille. Art contemporain d’Afrique : négocier les conditions de la reconnaissance. Entrevista concedida a Vivian Paulissen. Africultures, Paris, 1 dez. 2009. Disponível em: https://africultures.com/art-contemporain-dafrique-negocier-les-conditions-de-la-reconnaissance-9028/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=556. Acesso em: 12 maio 2024.
MEIGOS, Filimone Manuel. Dinâmicas das Artes Plásticas em Moçambique. 2018. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2018.
MUNANGA, Kabengele. A dimensão estética na arte negro-africana tradicional. In: AJZENBERG, Elza (org.). Arteconhecimento. São Paulo: MAC, 2004. p. 29-44.
NGOENHA, Severino Elias. Os tempos da filosofia: filosofia e democracia moçambicana. Maputo: Imprensa Universitária, 2004.
NJAMI, Simon. Africa Remix: contemporary art of a continent. From a press information by the organizers in Düsseldorf, July 2004. Disponível em: http://universes-in-universe.de/specials/africa-remix/e-press.htm. Acesso em: 2 jul. 2023.
O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
PAZ, Octavio. El laberinto de la soledad. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 1998.
PELEMBE, Titos. Do passado ao presente, rumo ao futuro: de Maputo a Veneza – colecção de arte moçambicana Piero Reis. Maputo: Pensar as Artes Edições, 2023.
RAPOSO, Sílvia. As balas no dorso do crocodilo: escultura, memória e resistência em Moçambique. Forum Sociológico, Lisboa, n. 31, p. 65-76, 2017. Disponível em: http://journals.openedition.org/sociologico/1793. Acesso em: 25 set. 2023.
RAPOSO, Sílvia. Desabrochando uma rosa de um rocket: memória, performance e resistência na arte moçambicana. Revista perifèria, Barcelona, v. 21, n. 1, p. 56-87, jun. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/periferia.505. Acesso em: 25 set. 2023.
SALUM, Marta Heloísa Leuba. Que dizer agora sobre arte africana? A África nas exposições da virada do século XX para o XXI, no Brasil e no exterior. Revista Arte 21, São Paulo, v. 2, p. 10-26, 2014.
STEINER, Christopher. African Art in Transit. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
TONNETTI, Flávio Américo. Necropolítica como condição estética: a escultura de Gonçalo Mabunda. Artefilosofia, Ouro Preto, n. 15, v. 28, p. 151-170, 2020.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Encontros. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valdir Pierote Silva, Denise Dias Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.
How to Cite
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 22/05923-9







