Between Emancipation and Commodification

The Struggle for Authenticity in Art

Authors

  • Elis Karen Rodrigues Onofre Pereira Universidade Estadual de Londrina
  • Eduardo Augusto Farias Universidade Estadual de Londrina
  • Marta Regina Furlan Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.57087

Keywords:

education, emancipation, commodification, art

Abstract

This text is part of the dissertation entitled Aesthetic theory, childhood and formative experience: for a humanizing education in art teaching in early childhood education, linked to the Postgraduate Program in Education and the Study and Research Group on Education, Childhood and Critical Theory CNPq/UEL. The main focus is to analyze the damage caused by the commodification of art in the cultural industry and to explore how genuine art can help in the emancipation of the senses. Based on the works of Theodor Adorno, the text argues that art is an essential space for freedom, resistance and social criticism, allowing a deep dialogue about the human condition and social complexities, far from the alienation promoted by the cultural industry. The paper in question presents the results of a qualitative and bibliographical research on the role and nature of art in the face of Enlightenment ideals of enlightenment. Bringing to discussion the issue around the capitalist appropriation of art and the entertainment function it has assumed. This issue was addressed through an approach that characterized society as administered under the aegis of instrumental reason in search of control and profit and, in a second moment, by defending the role of art as a place of resistance and creativity in the face of the standardization promoted by the cultural industry. This textual and argumentative articulation stands out as essential to support the thesis of art as emancipation in the face of the commodification to which it is subjected. The research uses a qualitative methodology based on a bibliographic study on aesthetic theory and human formation, highlighting that art is central to human freedom, enabling the individual to develop a critical view of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elis Karen Rodrigues Onofre Pereira, Universidade Estadual de Londrina

    Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Londrina – PR.  É membra do Grupo de Pesquisa em Educação, Infância e Teoria Crítica - GEPEITC- CNPq/ UEL e do Projeto Integrado em Pesquisa e Extensão CRITinfância: Formação de Professores para a Educação em Tempos de Travessias. E-mail: elis.pereira19@uel.br

  • Eduardo Augusto Farias, Universidade Estadual de Londrina

    Eduardo Augusto Farias. Eduardo Augusto Farias.  Social. Doutorando em Educação e Mestre em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina – PR. Autor de vários livros e artigos. Suas áreas de pesquisa e atuação são: Educação Inclusiva, Infância Negra, Maternidade Negra, Educação de Jovens e Adultos, com ênfase na Pessoa Idosa e Rede Intersetorial de Trabalho com Famílias. É membro do Grupo de Pesquisa em Educação, Infância e Teoria Crítica - GEPEITC- CNPq/ UEL e do Projeto Integrado em Pesquisa e Extensão CRITinfância: Formação de Professores para a Educação em Tempos de Travessias. E-mail: professoreduardofarias@gmail.com.

  • Marta Regina Furlan, Universidade Estadual de Londrina

    Marta Regina Furlan. Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Possui Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho e pela Universidade do Extremo Sul Catarinense. Líder do Grupo de Estudos e  em Educação, Infância e Teoria Crítica - GEPEITC - CNPq/UEL. Coordenadora do Projeto Integrado em Pesquisa e Extensão, intitulado de CRITinfância: Formação de Professores para a Educação da Infância em Tempos de Travessias. E-mail: mfurlan@uel.br.

References

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética [Ästhethische Theorie]. Tradução de Artur Morão. São Paulo: Martins Fontes, 1970.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. 4. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2002.

ADORNO, Theodor W. A arte e as artes: primeira introdução à teoria estética. Tradução de Rodrigo Duarte. 2. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

CAMPOS, Ítalo M. Uma análise do capítulo “O conceito de esclarecimento” da Dialética do esclarecimento de Adorno e Horkheimer. Sapere Aude, v. 12, n. 23, p. 293-301, 2021. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2021v12n23p293-301.

FREITAS, Verlaine. Adorno e a arte contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

HAUG. Fritz Wolfgang. Crítica da estética da mercadoria. Tradução de Erlon José Paschoal. Colaboração de Jael Glauce da Fonseca. São Paulo: Editora Unesp, 1997.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da razão. Tradução de Carlos Henrique Pissardo. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

LOURENÇO, Edvaldo Sant’ana. Omnilateralidade e a formação social do sujeito: desafios e perspectivas laborais para a sociologia da educação. REP’s, v. 9, n. 3, p. 1199-1217, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v9i3.10100.

MARCUSE. Herbert. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Tradução de Álvaro Cabral. 6. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; PESTANA, Guiomar Gomes Pimentel dos Santos. A experiência que revela: indústria cultural e semiformação na educação da infância. Imagens da Educação, v. 11, n. 1, p. 156-178, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i1.47504.

SILVA, Anilde Tombolato Tavares da; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. Educação para a formação emancipatória do indivíduo: contribuição da teoria estética. In: CONGRESO LATINOAMERICANO DE FILOSOFÍA DE LA EDUCACIÓN, 4., 2017, Buenos Aires. Actas […]. Buenos Aires: Asociación Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 2017. Disponível em: http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/213. Acesso em: 19 jan. 2024.

SILVA, Alex Sander da. Fetichismo, alienação e educação como mercadoria. Reflexão e Ação, v. 19, n. 1, p. 123-139, jun. 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/1900. Acesso em: 6 jul. 2025.

PUCCI, Bruno. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, v. 8, p. 1-22, 2001.

Published

2025-09-13

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

Between Emancipation and Commodification: The Struggle for Authenticity in Art. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 34, p. 267–286, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.57087. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/57087. Acesso em: 25 dec. 2025.