Greco and Minujín
The Pendular Condition in the Early Days of Contemporary Argentine Art
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.58350Keywords:
Alberto Greco, Marta Minujín, historiography of art, informalismAbstract
This text develops the pairing between Alberto Greco's Viaje de pie en metro de Sol a Lavapiés and Marta Minujín's La Destrucción, both from 1963. These actions marked a rejection of the commercialization of art and reflected experimental and critical stances toward the institutionalization of artistic practices. They can be better understood considering the “pendulum condition” of Latin American art, between international influences and local affirmations. Greco and Minujín not only dialogued with the hegemonic tendencies of conceptual and informalist art but also reinterpreted them and developed their own languages aligned with the political, cultural, and social issues of the global South. Through bibliographic dialogues, documentary analysis, description and comparison between the works and their production processes, it is concluded that these actions were planned, in their singularities and convergences, and configured fundamental milestones for the understanding of contemporary Argentine art, challenged narratives centered on the geopolitical north and expanded the horizons of the historiography of Latin American art.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. O modernismo brasileiro e o contexto cultural dos anos 20. Revista USP, São Paulo, n. 94, p. 9-18, ago. 2012. Disponível em: https://goo.gl/mgHzej. Acesso em: 10 set. 2017.
CAMNITZER, Luis. Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. Murcia, España: CENDEAC, 2008.
CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Ciudad de México: Grijalbo, 1990.
GÁRCIA, María Amalia; PACHECO, Marcelo E. (org.). Alberto Greco, ¡Qué grande sos! Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires: Museu de Arte Moderno de Buenos Aires, 2021. Disponível em: https://museomoderno.org/libros/alberto-greco-que-grande-sos/. Acesso em: 13 mar. 2025.
GIUNTA, Andrea. Historia oral e historia del Arte. El caso de “Arte Destructivo”. Estudios e investigaciones, n. 7, p. 77-96, 1997. Disponível em: http://dspace5.filo.uba.ar/handle/filodigital/16975. Acesso em: 28 nov. 2024.
GIUNTA, Andrea. Vanguardia internacionalismo y política en los años sesenta. Buenos Aires: Paidós, 2001.
GLUSBERG, Jorge. Arte de Sistemas II. CAYC al aire libre. Arte e ideologia. Buenos Aires: CAYC, 1972. Catálogo de exposição.
GRANDO, Angela; HIPÓLITO, Rodrigo. O sentido constelar na obra de Alberto Greco. Estudio, v. 11, p. 20-28, 2020. Disponível em: https://estudio.belasartes.ulisboa.pt/E_v11_iss32.pdf. Acesso em: 26 nov. 2024.
GUERRA, François-Xavier. Memórias em transformação. Revista eletrônica da ANPHLAC, n. 3, p. 4-25, 2003. Disponível em: http://www.anphlac.hpg.ig.com.br/revista3.htm. Acesso em: 15 set. 2017.
HERRERO-MATOSES, Fernando. Alberto Greco e Julio Cortázar: el juego y la trayectoria nómada de la vanguardia. In: LÓPEZ, Paula Barreiro; RODRÍGUEZ, Fabiola Martínez (org.). Modernidad y vanguardia: rutas de intercambio entre España y Latinoamérica (1920-1970). Madri: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2015. p. 107-120.
HIPÓLITO, Rodrigo; GRANDO, Angela. Alberto Greco: Intervencionista Informalista? In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 25., 2016, Santa Maria. Anais […]. Santa Maria, RS: ANPAP: UFRGS, 2016. v. 1, p. 678-692. Disponível em: https://notamanuscrita.com/2016/10/14/alberto-greco-intervencionista-informalista/. Acesso em: 19 nov. 2024.
HIPÓLITO, Rodrigo; PEDRONI, Fabiana. reativando estratégias poéticas: a experiência “RE-vivo dito” e o conjunto de épocas. In: SEMINÁRIO IBERO-AMERICANO POÉTICAS DA CRIAÇÃO, 2014, Vitória. Intermeios, v. 1, p. 403-409, 2014.
LONGONI, Ana. Otros inicios del conceptualismo (argentino y latinoamericano). Papers d’Art, n. 93, p. 155-158, 2007. Disponível também em: https://arte-nuevo.blogspot.com/2007/05/otros-inicios-del-conceptualismo.html. Acesso em: 7 jul. 2025.
LÓPEZ ANAYA, Jorge. Vanguardia informalista: Buenos Aires 1957-1965: informalismo, arte destructivo, arte cosa. Buenos Aires: Sendrós, 2003.
MANRIQUE, Jorge Alberto. Invención del Arte Latinoamericano. ENCUENTRO IBEROAMERICANO DE CRÍTICOS DE ARTE Y ARTISTAS PLASTICOS OF CARACAS, 1., 1978, Caracas. Disponível em: https://icaa.mfah.org/s/es/item/815432. Acesso em: 22 jul. 2024.
MASOTTA, Oscar. Revolución en el Arte. Pop art, happenings y arte de los medios en la decada de sesenta. Buenos Aires: Edhasa, 2004.
MELAJ, María Fernanda. El Otro Greco. Alberto Greco (1931-1965). Disturbis, n. 4, Otoño 2008. Disponível em: http://www.disturbis.esteticauab.org/Disturbis234/Melaj.html. Acesso em: 19 nov. 2024.
MINUJÍN, Marta. Marta Minujín: happenings y performances. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2015.
MINUJÍN, Marta. Tres inviernos en París: Diarios íntimos, 1961-1963. Buenos Aires: Reservoir Narrativa, 2018.
MOHRMANN, Michaëla de Lacaze. Marta Minujín’s Destructive Intervention. ARTMargins, v. 9, n. 2, p. 61-84, 2020. DOI: https://doi.org/10.1162/artm_a_00263.
NOORTHOORN, Victoria. Marta Minujín. Obras 1959-1989. Buenos Aires: Fundación Eduardo F. Costantini, 2010.
NUNES, Ana Beatriz Mauá. Yo soy genial, pero nací en Argentina: gênero, nacionalidade e consagração na trajetória de Marta Minujín. Dimensões, v. 45, p. 192-225, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/dimensoes/article/view/32904. Acesso em: 22 nov. 2024.
PALADINO, Luiza Mader. Conceitualismos em trânsito: intercâmbios artísticos entre Brasil e Argentina na década de 1970 – MAC USP e CAYC. 2015. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
PRADO, Luiz Fernando Silva. As identidades latino-americanas: itinerários metodológicos, história e historiografia. História Unisinos, v. 15, n. 1, p. 112-121, 2011.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 93-126.
RAMÍREZ, Mari Carmen et al. Heterotopías. Medio siglo sin lugar: 1918-1968. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2000. Catálogo.
RIVAS, Francisco. Alberto Greco. IVAM – Centro Julio González. Valencia: Artes Gráficas Vicent, 1991. Catálogo.
ROJAS, Carlos Antonio Aguirre. O “longo século XX” da historiografia latino-americana contemporânea: 1870-2025? Pontos de partida para uma reconstrução. In: ROJAS, Carlos Antonio Aguirre. América Latina: história e presente. Campinas: Papirus, 2004. p. 45-76.
SAAVEDRA, Carlos Rodríguez. Alternativas de la pintura latinoamericana actual. ENCUENTRO IBEROAMERICANO DE CRÍTICOS DE ARTE Y ARTISTAS PLASTICOS OF CARACAS. 1., 1978, Caracas. Disponível em: https://icaa.mfah.org/s/es/item/815687. Acesso em: 11 jun. 2024.
VARELA, María Paula. El nuevo espectador: experiencia y experiencias en el Instituto Torcuato Di Tella. Tesis (Maestría) – Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires, 2018. Disponível em: https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/195. Acesso em: 28 nov. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo Hipólito, Angela Grando

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







