Potentialities of Digital Technologies in Art Teaching
What is Highlighted by Teachers?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.58595Keywords:
Art teaching, digital technology, technological knowledge, TPACK, interviewAbstract
This qualitative study aims to investigate teachers’ understanding of the potential of using Digital Technologies (DT) in Art teaching. The theoretical framework is based on Technological and Pedagogical Content Knowledge (TPACK). The research involved semi-structured interviews with teachers from Basic Education in Paraná. Content analysis revealed that participants recognize the benefits and relevance of DT to expand the possibilities of Art teaching content. In addition, they mention the use of various digital tools, sharing pedagogical experiences that demonstrate their knowledge according to TPACK. The results highlight the importance of DT in teaching practice, contributing to innovation and improvement in Art teaching.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos (ed.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BECKER, Silvana Ap. Portes; BIDARRA, Jorge; OLIVEIRA, Valdeci B. de Melo. Contribuições da tecnologia para o professor de arte em sua prática pedagógica: um relato de experiência. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Cadernos PDE. Curitiba: SEED/PR, 2009. p. 1-20. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1886-8.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.
BUORO, Anamelia Bueno. O olhar em construção: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2018.
CHAI, Ching S.; KOH, Joyce H. L.; TSAI, Chin-Chung. A Review of Technological Pedagogical Content Knowledge. Educational Technology & Society, v. 16, n. 2, p. 31-51, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/290044779_A_Review_of_Technological_Pedagogical_Content_Knowledge. Acesso em: 4 jul. 2021.
CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. TPACK – Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, v. 7, n. 2, p. 11-23, 2017. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/34615/pdf. Acesso em: 16 jul. 2021.
COSTA, Sídney Moreira da. A influência dos recursos tecnológicos no processo de ensino aprendizagem. 2014. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) – Universidade Estadual da Paraíba, Sousa, 2014.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Prefácio. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 9-21.
KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. Teachers Learning Technology by Design. Journal of Computing in Teacher Education, v. 21, n. 3, p. 94-102, 2005. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ882473.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.
MANZINI, Eduardo José. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de Pós-Graduação em Educação. Percurso, v. 4, n. 2, p. 149-171, 2012.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, jun. 2006. Disponível em: https://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
OLIVEIRA, Éderson Dias de; FONSECA, Bruna Aparecida; PAVANI, Giovana Suelen. Breve avaliação dos laboratórios de informática na educação básica: estudo de caso da rede municipal de ensino de Jandaia do Sul – PR. Cadernos da Pedagogia, v. 13, n. 25, p. 116-128, set. 2019. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/viewFile/1164/460. Acesso em: 16 fev. 2022.
OLIVEIRA, Erika Patricia Teixeira de. O ensino de Arte e as tecnologias contemporâneas no contexto escolar. 2014. 49 p. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Paranavaí, 2014. Disponível em: http://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/20733/3/MD_EDUMTE_2014_2_33.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 19 abr. 2022.
RUAS, Isak Paulo de Andrade; MACÊDO, Josué Antunes de. O uso do laboratório de informática no ensino de Matemática nas escolas de Januária. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 1, 2020.
SANTOS, Wilton Silva dos. Organização Curricular Baseada em Competência na Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 1, p. 86-92, mar. 2011.
SANTOS, Caroline Costa dos. O uso da tecnologia no ensino de Arte. 2012. 63 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Cacequi, 2012. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/95940. Acesso em: 9 abr. 2022.
SILVA, Antonia Ladyjane Duarte da. As mídias e as tecnologias digitais no ensino de arte. 2016. 73 p. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/21797/1/2016_dis_aldsilva.pdf. Acesso em: 3 ago. 2021.
SHULMAN, Lee S. Knowledge an Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, Feb. 1987.
SOSSAI, Sonia Maria Furlan. Estudo do movimento expressionista a partir da utilização de recursos tecnológicos. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Cadernos PDE. Curitiba: SEED/PR, 2012. p. 7-48. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_uem_arte_pdp_sonia_maria_furlan_sossai.pdf. Acesso em: 26 ago. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giuliano Alencar Tibúrcio, Fábio Alexandre Borges, Rosefran Adriano Gonçales Cibotto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







