Tropicaliança
Relações de força na colaboração de populares e eruditos na vanguarda tropicalista
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046..15652Keywords:
Tropicalism, New Music, Concrete PoetryAbstract
This study seeks to go beyond the appearance of a harmonious partnership between popular musicians and scholar intellectuals in the Tropicalismo, a brazilian avant-garde movement elapsed between 1967 and 1969, identifying in this relationship a mechanism for exchanges established in a complex set of aesthetic and political interests.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo: Poesia Concreta Brasileira: as vanguardas na encruzilhada modernista. São Paulo: Edusp, 2005. BRITTO, Brasil Rocha: “Bossa Nova”, in CAMPOS, Augusto de: Balanço da Bossa e outras bossas, 5ª Edição. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2005, p.17-40. CALADO, Carlos: Tropicália: a história de uma re-volução musical. São Paulo: Ed. 34, 1997. CAMPOS, Augusto de: Balanço da Bossa e ou-tras bossas, 5ª Edição. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2005. CAMPOS, Haroldo de: Galáxias, 2ª ed. revista. São Paulo: Ed. 34, 2004. FAVARETTO, Celso: Tropicália, Alegoria, alegria, 4ª edição. COTIA: Ateliê Editorial, 2007. GAÚNA, Regina: Rogério Duprat: Sonoridades Múltiplas. São Paulo: Ed. Unesp, 2002. MEDAGLIA, Júlio: Música Impopular, 2ª Edição. São Paulo: Ed. Global, 2003. MELLO, Zuza Homem de: A era dos festivais: uma parábola. São Paulo: Ed. 34, 2003. NEVES, José Maria: Música contemporânea bra-sileira. São Paulo: Ed. Ricordi, 1981. NEVES, Santusa Cambraia: Canção Popular no Bra-sil. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 2010. SANT’ANNA, Affonso Romano de: Música Popular e Moderna Poesia Brasileira. São Paulo: Ed Lan-dmark, 2004. VELOSO, Caetano: sem título (texto de encarte do LP Caetano Veloso). Rio de Janeiro: Grav. Philips, 1968. _________ : sem título (texto de encarte do LP Outras Palavras). Rio de Janeiro: Grav. Philips, 1980. citado em PERRONE, Charles: “Poesia Con-creta e Tropicalismo”, 1985. Reproduzido em http://tropicalia.com.br/en/leituras-complemen-tares/poesia-concreta-e-tropicalismo (acessos em 24/11/2013) _________: Verdade tropical. São Paulo: Ed. Com-panhia das Letras, 1997. _________: “É proibido proibir/ É proibido proibir (ambiente de festival)” (C. Veloso) in A Era dos Festivais: 28 canções que marcaram uma época da MPB - CD. Rio de Janeiro: Grav. Universal Music, 2003, reproduzido em http://www.radio.uol.com.br/letras-e-musicas/s--mutantes-caetano-veloso/e-proibido-proi-bir/1119683?cmpid=clink-rad-ms (acessos em 04/11/2013). VELOSO, Caetano; GIL, Gilberto; COSTA, Gal; OS MUTANTES, DUPRAT, Rogério; ZÉ, Tom & LEÃO, Nara: Tropicalia ou Panis et Ciircensis. Rio de Ja-neiro: Grav. Philips, 1968.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 André Domingues dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







