Amir Haddad and the Teatro Universitário Carioca (TUCA-Rio)

process of creation and memory in ReAcordar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46299

Keywords:

Theater, Creation Processes, Memory, Audio-visual, Internet

Abstract

The paper highlights aspects of the creative processes of theater director Amir Haddad and
group Teatro Universitário Carioca (TUCA-Rio), limited to the realization of the show ReAcordar (2018-2022). To this end, it considers the fifty-year connection between the group and the director, the memories of the dictatorship experienced by its members, and observes the path taken by Haddad and the Group when moving from the face-to-face space to the virtual one, investigating the hypothesis of memory being a document of
process, archive and strategy of collective artistic construction. Thus, it uses the critical theory of creation processes proposed by Cecilia Almeida Salles and authors such as Edgar Morin, Vincent Colapietro, Janaína Fontes Leite, Christine Greiner and Jacques Derrida, among others.

Author Biographies

  • Wagner Miranda Dias, UAlg (Universidade do Algarve)

    Doutor e mestre em Comunicação e Semiótica, na linha de pesquisa Processos de Criação na Comunicação e na Cultura, formado pela PUC-SP (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo). Especialista em História das Artes - Teoria e Crítica e Graduado em Artes Visuais (Licenciatura) e em Teatro (Licenciatura), pela Faculdade Paulista de Artes. É ator formado na Casa das Artes de Laranjeiras / CAL, no Rio de Janeiro. É pesquisador do Grupo de Pesquisa em Processos de Criação da PUC-SP (CNPq). É diretor de teatro, ator, cenógrafo, figurinista, performer e artista visual. Atualmente integra o corpo docente (professor convidado) da Pós-graduação em Processos de Criação, do Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC), na Universidade do Algarve (UALg).

  • Cecilia Almeida Salles, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
    Cecilia Almeida Salles holds a degree in English Language and Literature (1976)
    from the Pontifical Catholic University of São Paulo - PUC-SP, a master's degree (1981)
    and a doctorate (1990) in Applied Linguistics and Language Studies from PUC-SP. by the
    Department of Cinema, Radio and Television of the School of Communication and Arts of the
    University of São Paulo. She is a professor at the Graduate Programs in Communication and
    Semiotics and Literature and Literary Criticism at PUC/SP and coordinator and professor
    of the Master in Creative Processes at the University of Algarve. She is the Coordinator
    of the Research Group on Creative Processes (CNPq) at the Pontifical Catholic University
    of São Paulo. Author of the books Unfinished Gesture: artistic creation process (1998),
    Genetic Criticism (2008), Creation Networks: construction of the artwork (2006),
    Creation Archives: art and curatorship (2010) and Group creation processes: dialogues
    (2017)

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Published

2024-07-03

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Articles - Open section

How to Cite

Amir Haddad and the Teatro Universitário Carioca (TUCA-Rio): process of creation and memory in ReAcordar. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 31, p. 27–50, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.46299. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/46299. Acesso em: 19 dec. 2024.

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