The Sketch is a Time’s Scrawl
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48718Keywords:
Artist's sketchbook , creation processes, sketch, writingAbstract
Sketch. This paper, of an essayistic nature, unfolds from this infraordinary gesture (Perec, 2010). Based on research with an emphasis on the creation process with artist’s sketchbooks, we propose to think of the sketch not as a preparation for a work, but as an act of creation. As a gesture of presence. Experimentation. In this writings, there is the risk of understanding the sketch as poetic. A reticent, unfinished route that disobeys the hands of the clock and creates a different rhythm. A slow time (Tessler, 2011). Therefore, throughout this text, the following question arises: what other temporality(ies) is(are) possible to experience when taking on the sketch as a creative gesture?
References
BARROS, Manoel. Livro sobre nada. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 1997.
BARROS, Manoel. Entrevistas como ninguém fez. In: MARTINS, Bosco. Diálogos do ócio: um
inventário de amizade com o poeta Manoel de Barros. Campo Grande: Editora UFMS, 2002. p. 31-93.
Disponível em: https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5454/1/DI%c3%81LOGOS_DO_
%c3%93CIO.pdf. Acesso em: 13 nov. 2023.
BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.
BENSE, Max. O ensaio e sua prosa. Tradução: Samuel Titan Jr. In: PIRES, Paulo Roberto (org.). Doze
ensaios sobre o ensaio. São Paulo: IMS, 2018. p. 169-183.
CAMPOS, Haroldo de. Galáxias. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2004.
CORTÁZAR, Julio. Preâmbulo às instruções para dar corda no relógio. In: CORTÁZAR, Julio. História de
cronópios e de famas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998. p. 31-33.
DELEUZE, Gilles; GUATTARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Tradução: Suely Rolnik.
São Paulo: Editora 34, 2012. (v. 4).
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: Essai sur le drapé tombé. Paris: Gallimard, 2002.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento da minha
escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias,
práticas e interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. p 16-21.
FROAN, Renata; CARVALHO, Rafael de Sousa. O que pode ser um caderno de artista? Objeto, espaço,
constelação. In: ENCONTRO REGIONAL DA ANPAP NORDESTE, 4., 2022, Fortaleza. Anais... Fortaleza:
IFCE, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/ivencontroregionalanpapne/487539-oque-pode-ser-um-caderno-de-artista-objeto-espaco-constelacao/. Acesso em: 15 fev. 2024.
GARCIA, Marília. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.
GARCIA, Marília. Expedição: nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Tradução: Lucas Machado.
Petrópolis: Vozes, 2021. Disponível em:
https://cloudflare-ipfs.com/ipfs/bafykbzacebolqdlyvlujp64l7itxgbm6dlzqxq3g2qnqingoe2brsvepdr3
di?filename=Byung-Chul%20Han%20-%20Favor%20fechar%20os%20olhos_%20em%20busca
%20de%20um%20outro%20tempo-Vozes%20%282021%29.pdf. Acesso em: 13 nov. 2023.
KLEIN, Étienne. O tempo que passa (?). Tradução: Cecília Ciscato. São Paulo: Editora 34, 2019.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. Rio de Janeiro: Campus, 1995.
OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
PANADÉS, Júlia. Ela, a criação: também em Clarice Lispector e Louise Bourgeois. 2017. 240 p. Tese
(Doutorado em Literatura Comparada e Teoria da Literatura) – Programa de Pós-Graduação em
Estudos Literários, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
PEREC, Georges. Espécie de espaços. Tradução: Mariana Silva da Silva. Paris: Éditions Galilée, 1974.
Disponível em: http://grupoflume.com.br/wp-content/uploads/2020/10/Espe%CC%81cies-de-espac
%CC%A7os.pdf. Acesso em: 13 nov. 2023.
PEREC, Georges. Aproximações de quê? Tradução: Rodrigo Silva Ielpo. Alea: Estudos Neolatinos, v.
, n. 1, p. 177-180, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-106X2010000100014. Acesso
em: 16 jun. 2023.
POP ZEN. Composta por Manuca Almeida, Lalado e Alexandre Leão. [S. l.: s. n.], 1999. 1 vídeo (5 min).
Postado pelo canal de Arnaldo Antunes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?
v=QBH70GfZHZQ. Acesso em: 13 nov. 2023.
RASCUNHO. In: Michaelis. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2022. Disponível em:
https://michaelis.uol.com.br/moderno-ingles/busca/portugues-ingles-moderno/rascunho/. Acesso
em: 13 nov. 2023.
SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado. 5. ed. São Paulo: Intermeios, 2011.
SALOMÃO, Waly. Algaravias: câmara de ecos. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
TESSLER, Elida. Todo tempo é lento: no decorrer de gestos contínuos. In: SALLES, Cecília Almeida.
Gesto inacabado. 5. ed. São Paulo: Intermeios, 2011. p. 15-20.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-13 (3)
- 2024-05-10 (2)
- 2024-04-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renata Froan, João Vilnei de Oliveira Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.