O O rascunho é um risco do tempo
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48718Keywords:
Caderno de Artista, Escrita, Processos de Criação, RascunhoAbstract
Sketch. This article, of an essayistic nature, unfolds from this infraordinary gesture (PEREC, 2010). Based on research with an emphasis on the creation process with artist's sketchbooks, we propose to think of the sketch not as a preparation for a work. However, as an act of creation. As a gesture of presence. Experimentation. In this writing, there is the risk of understanding the sketch as poetic. A reticent, unfinished route that disobeys the hands of the clock and creates a different rhythm. A slow time (TESSLER, 2011). Therefore, throughout this text, the following question arises: what other temporality(ies) is/are possible to experience when taking on the sketch as a creative gesture?
References
ALMEIDA, Manuca; LALADO; LEÃO, Alexandre. Pop Zen. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QBH70GfZHZQ. Acesso em: 13 de nov., 2023.
BARROS, Manoel. Não tem volta. In: MARTINS, Bosco. Diálogos do ócio: um inventário de amizade com o poeta Manoel de Barros. Campo Grande: Editora UFMS, 2002. (p. 66). Disponível em: https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5454/1/DI%c3%81LOGOS_DO_%c3%93CIO.pdf. Acesso em: 13 de nov., 2023.
BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.
BARROS, Manoel. Livro sobre Nada. 3ª ed. Rio de Janeiro: Record, 1997.
BENSE, Max. O ensaio e sua prosa. Tradução: Samuel Titan Jr. In: PIRES, Paulo Roberto (Org.). Doze ensaios sobre o ensaio. São Paulo: IMS, 2018. (p. 169 — 183).
CAMPOS, H. Galáxias. 2a ed. São Paulo: Editora 34, 2004.
CORTÁZAR, J. Preâmbulo às instruções para dar corda no relógio. In: História de cronópios e de famas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998. (p. 31 — 33)
DELEUZE, Gilles.; GUATTARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 4. Tradução: Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa Moderna. Essai sur le drapé tombé. Paris: Gallimard, 2002.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento da minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio(Org.). Representações Performáticas brasileiras: teorias, práticas e interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. (p 16 — 21).
GARCIA, Marília. Parque das Ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.
GARCIA, Marília. Expedição: nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Tradução: Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2021. Disponível em: https://cloudflare-ipfs.com/ipfs/bafykbzacebolqdlyvlujp64l7itxgbm6dlzqxq3g2qnqingoe2brsvepdr3di?filename=Byung-Chul%20Han%20-%20Favor%20fechar%20os%20olhos_%20em%20busca%20de%20um%20outro%20tempo-Vozes%20%282021%29.pdf. Acesso em: 13 de nov., 2023.
KLEIN, E. O tempo que passa (?). Tradução: Cecília Ciscato.São Paulo: Editora 34. 2019.
KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. Rio de Janeiro: Campus, 1995.
OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
PANADÉS, Júlia. Ela, a criação: também em Clarice Lispector e Louise Bourgeois. Orientação: Luis Alberto /ferreira Brandão dos Santos. 2017. 240p. Tese (Doutorado em Literatura Comparada e Teoria da Literatura). Pós-Graduação em Estudos Literários da
Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
PEREC, Georges. Espécie de espaços. Tradução: Mariana Silva da Silva. Paris: Éditions Galilée, 1974. Disponível em: http://grupoflume.com.br/wp-content/uploads/2020/10/Espe%CC%81cies-de-espac%CC%A7os.pdf Acesso em: 13 nov., 2023.
PEREC, Georges. Aproximações de quê? Tradução: Rodrigo Silva Ielpo. Alea: Estudos Neolatinos. 2010, v. 12, n. 1, 2010, p. 177 — 180. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-106X2010000100014. Acesso em: 16 de jun. 2023.
RASCUNHO. In: MICHAELIS. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2022. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-ingles/busca/portugues-ingles-moderno/rascunho/. Acesso em: 13 de nov., 2023.
SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado. 5a ed. São Paulo: Intermeios, 2011.
SALOMÃO, W. Algaravias: câmara de ecos. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
TESSLER, E. Todo tempo é lento: no decorrer de gestos contínuos. In: SALLES, C.A. Gesto Inacabado. 5a ed. São Paulo: Intermeios, 2011. (p. 15 - 20).
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-13 (3)
- 2024-05-10 (2)
- 2024-04-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renata Froan, João Vilnei de Oliveira Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.