The Animated Characters of The Bizarre Fish from the Abyssal Zone
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53842Keywords:
animation, Character Design, Marcelo MarãoAbstract
The animated feature film The Bizarre Fish from The Abyssal Zone by Marcelo Marão presents a narrative based on the author's personal experiences. The objective of this article is to analyze the main characters of the film in the narrative and aesthetic dimensions. In the field of narrative, the film and its characters, their functions, performances, personalities and meanings in the story are presented. Regarding aesthetics, a formal study of the style and design of characters, as well as their movements, is carried out. A parallel is made with films that narrate similar journeys considering symbolic issues and it is concluded that the characters form an archetypal tripod, representing the fight against the inexorable nature of the course of life, in an aesthetic and diegetic way consistent with the author's creative sense.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. Pioneira: São Paulo, 1980.
AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. 3. ed. Campinas: Papirus Editora, 2012.
BERNE, Eric. Análise transacional em psicoterapia. São Paulo: Summus Editorial, 1985.
BIZARROS Peixes das Fossas Abissais. Direção: Marcelo Marão. Rio de Janeiro: MARAOFILMES. 2023. (75 minutos).
BRETHÉ, Simon Pedro. A Singularidade Gráfica no Desenho de Animação de Marcelo Marão in GINO, Maurício Silva, TAVARES, Mariana Ribeiro. Pesquisas em animação: cinema e poéticas tecnológicas. Belo Horizonte: Ramalhete, 2019.
BRITANNIA. 2 nov. 2009. 1 vídeo (5 min. 4 segs.). Publicado por BerylProductions. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jKh-DP89FPY. Acesso em: 15 mar. 2024.
DENIS, Sebastien. O cinema de animação. Lisboa: Texto e Grafia, 2007.
FIALHO, Antonio. Formas animadas: o movimento desenhado na animação cartunesca. PÓS: RESPM-Rio, Rio de Janeiro, v. 8, n. 24, p. 64-78, set./dez. 2023. Disponível em: https://dialogo.espm.br/revistadcec-rj/article/view/471 Acesso em: 23 nov. 24.
FURNISS, Maureen. Art in Motion: Animation Aesthetics. United Kingdon: John Libbey, 2012.
GORDEEFF, Eliane. Bizarre Fish and Abyssal Zone, But What Film Is This Anyway? Zippy Frames, 26 abr. 2023. Disponível em: https://www.zippyframes.com/feature-animation/reviews/bizarre-fish-from-the-abyssal-zone. Acesso em: 29 ago. 2024.
GRAÇA, Marina Estela. Entre o olhar e o gesto: elementos para uma poética da imagem animada. São Paulo: Editora Senac, 2006.
GRAÇA, Marina Estela. Fundamentos para a análise das formas e opções enunciativas gráficas em animação. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 12, n. 24, jan.-abr. 2022. Disponível em https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.37100. Acesso em: 23 nov. 2024.
HOOKS, Ed. Acting for animators: a complete guide to performance animation. Portsmouth: Heineman, 2000.
JOHNSTON, Ollie; THOMAS, Frank. The Illusion of Life: Disney Animation. New York: First Hyperior Edition, 1981.
JUNG, Carl G. O homem e seus símbolos. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.
MARAOFILMES. Bizzaros peixes das fossas abissais. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://maraofilmes.com.br/filmes/bizarros-peixes/. Acesso em: 2 abr. 2024.
MARÃO, Marcelo. Apresentação. In: CAIXA CULTURAL. Bill Plympton: o rei da animação independente. Catálogo de mostra cinematográfica. Rio de Janeiro, 2016.
MARÃO, Marcelo. Entrevista sobre o filme Bizarros peixes das fossas abissais. Arq. MA4, 30 min. 2023.
MARÃO, Marcelo. Entrevista sobre o filme Bizarros peixes das fossas abissais. Arq. MA4, 10 min. 2024.
MARTIN, Kathleen (ed.). O livro dos símbolos: reflexão sobre imagens arquetípicas. Köln: Taschen. 2010.
O MÁGICO DE OZ. Direção: Victor Fleming e King Vidor. California: MGM. 1939. Cópia digital. (102 minutos).
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
SHRECK. Direção: Andrew Adamson e Vicky Jenson. California: Dreamworks Animation. 2001. Disco Blue Ray. (90 minutos).
SURRELL, Janson. Os segredos dos roteiros da Disney. São Paulo: Panda Books, 2009.
TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1972.
VERNET, Marc. Cinema e narração. In: AUMONT, Jacques A estética do filme. 6. ed. São Paulo: Papirus Editora, 2008.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
WELLS, Paul. Understanding Animation. London: Routledge, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcelus Gaio, Eliane Gordeeff

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







