From rags to riches, from Estella to Cruella
The complex web of events that shaped the iconic villain
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.54163Keywords:
Cruella, Estella, Transformation, trashAbstract
This study analyzes the film Cruella (2021) to understand Estella’s transformation into Cruella De Vil, highlighting the importance of rites of passage and visual symbolism, such as trash, which represents her metamorphosis. The film analysis, based on Rafael H. Quinsani’s (2010) methodology, deconstructs the narrative to explore how these visual and symbolic elements reflect the protagonist’s psychological evolution. This study concludes that the aesthetics of trash and other symbols play a crucial role in constructing Cruella’s identity, revealing deep layers of rebellion, redefinition of values, and personal affirmation.
Downloads
References
ARNAULT, Renan; ALCANTARA E SILVA, Victor. Os ritos de passagem. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/obra/os-ritos-de-passagem. Acesso em: 14 abr. 2024.
BAILEY, Jessica. Cruella: Craig Gillespie. Grazia Magazine. Disponível em: https://graziamagazine.com/articles/cruella-craig-gillespie/. Acesso em: 23 de novembro de 2023.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Tradução Roberta Gregoli. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 21. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.
CAIAFA, Janice. Movimento punk na cidade: a invasão dos bandos sub. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
CRUELLA. Direção: Craig Gillespie. Produção Andrew Gunn, Kristin Burr, Marc Platt. California: Walt Disney Studios. 136 min. 2021
CRUELLA: Outfit Cruella. Direção: Craig Gillespie. Produção: Walt Disney Pictures. California: Disney+, Sessão “Extras”. 2021.
DAVIDS, Brian. Filmmaker Craig Gillespie on ‘Cruella’ and Why “We’re Culpable” in the ‘Pam & Tommy’ Story. The Hollywood Reporter, 2021. Disponível em: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/cruella-emma-stone-craig-gillespie-1234960723/. Acesso em: 23 nov. 2023.
ELSAESSER, Thomas; HAGENER, Malte. Teoria do cinema: uma introdução através dos sentidos. Tradução de Mônica Saddy Martins. Campinas: Papirus, 2018.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LORAUX, Nicole. Maneiras trágicas de matar uma mulher: imaginário da Grécia Antiga. Tradução de Mário da Gama Kury. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
NOLETO, Rafael da Silva; ALVES, Yara de Cássia. Liminaridade e communitas – Victor Turner. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia, 2015. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/conceito/liminaridade-e-communitas-victor-turner. Acesso em: 22 jul. 2024.
QUINSANI, Rafael Hansen. A revolução em película: uma reflexão sobre a relação cinema-história e a guerra civil espanhola. 2010. Dissertação (Mestrado em História) –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
VALIM, Alexandre Busko. História e Cinema. In: CARDOSO, Ciro F.; VAINFAS, Ronaldo (Org.). Novos domínios da história. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
VIANNA, Vivian. Cruella: make punk great again! UpdateorDie! 01 jun. 2021. Seção Entretenimento. Disponível em: https://www.updateordie.com/2021/06/01/cruella-make-punk-great-again/. Acesso em: 15 dez. 2023.
WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Tradução de Waldéa Barcellos. 16. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Avila Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







