A sombra e a matéria da pele na pintura

Authors

  • Christiana Quady Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Keywords:

Painting, representation, skin

Abstract

The article proposes a historical reflection on the practice of the pictorial element “ the shadow” – a relevant device in painting to create the illusion of three-dimensionality from the two-dimensional plan – and possible relationships between the skin´s own and projected shadows and materiality considerations of their bodies.

Author Biography

Christiana Quady, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Artista plástica, Graduada em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da UFMG, Especialização em Design de Vêtement pela École Nationale Supérieure de Arts Décoratifs, Paris/França, Maîtrise em Arts Plastiques pela Université Paris I Panthéon Sorbonne, Paris/França, Mestre e Doutora em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da UFMG.

References

BRUSATIN, Manlio. Histoire de la ligne. Paris: Flammarion, 2002.

DELLO RUSSO, William. L’art du Nu. Paris: Hazan, 2010.

DIDEROT, Denis. Ensaios sobre a pintura. Campinas: Unicamp, 1993.

GERDY, Nicolas. Anatomie des Formes Extèreures du corps humain appliquée à la peinture, a la sculpture et a la chirurgie. Paris: Béchet Jeune, 1829.

KIMMELMANN, Michael. Ingres and his pursuit of a higher reality. The New York Times, Lifestyle: pE27, mar, 24, 2006.

KRAUBE, Anna-Carola. História da pintura: do Renascimento aos nossos dias. Colônia: Konemann, 1995.

LANEYRIE-DAGEN, Nadeije. L’invention du corps: la représentation de l’homme du Moyen Âge à la fin du XIX siécle. Paris: Flammarion, 2006.

ROSENBERG, Karen. A master’s thin skin, etched for posterity. The New York Times. Arts and Entertainment, p C23(L). Galegroup, set., 9, 2011.

SHELTON, Andrew Carrington. Ingres. New York: Phaidon, 2008.

STOICHITA, Victor Ieronim. Brève Histoire de L’ombre. Genèva: Droz, 2000.

WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Published

2015-06-01

How to Cite

QUADY, C. A sombra e a matéria da pele na pintura. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 178–188, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15679. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section