O teatro como dispositivo relacional na habitação cênica Naquele Bairro Encantado

Authors

  • Julia Guimarães Mendes Universidade de São Paulo (USP), Brasil

Keywords:

Theatre, Relational aesthetics, Site-specific

Abstract

This article analyzes the interaction established between actors, residents and audience in the theatrical housing At that enchanted neighborhood. The objective is to understand how the project contributes to resignify the borders of art and life and rescue historical memory from the use of relational devices

Author Biography

Julia Guimarães Mendes, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

Jornalista, crítica teatral e doutoranda em artes cênicas pelo PPGAC/ECA/USP

References

BELÉM, Elisa. Doses de ficção: a intervenção urbana Naquele Bairro Encantado. Portal Primeiro Sinal. Disponível em: <http://www.primeirosinal.com.br/artigos/doses-defic%C3%A7%C3%A3o-interven%C3%A7%C3%A3o-urbana-naquele-bairro-encantado>. Acesso em: 10 set 2015.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins, 2009.

FABBRINI, Ricardo Nascimento. Arte Relacional e Regime Estético: a cultura da atividade nos anos 1990. Revista Científica/FAP. v.5 (2010): 417‐428

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores, 2011.

MENDES, Julia Guimarães. Teatralidades do Real: significados e práticas na cena contemporânea. 2011. 118f.

Dissertação (mestrado em artes cênicas) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. O Espectador emancipado. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2012.

_______. Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museu d’Art Comtemporani de Barcelona, 2005

Published

2015-11-26

How to Cite

MENDES, J. G. O teatro como dispositivo relacional na habitação cênica Naquele Bairro Encantado. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 44–57, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15690. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section