Os Salões de Maio e a crítica de arte

modernismo, surrealismo e abstração

Authors

  • Renata Gomes Cardoso Universidade de São Paulo (USP), Brasil

Keywords:

Salão de Maio, Modern Art, Abstract Art

Abstract

This article presents and discusses three art exhibitions, known in Brazilian art history as “Salão de Maio”, which were realized in the 1930s, in São Paulo. The purpose of this analysis is to debate art criticism published in the newspapers of the period about these exhibitions. These events had a key role in Brazilian art, because it promoted a new debate about international art movements, such as surrealism and abstract art, which were presented at the second and the third editions of the event.

Author Biography

Renata Gomes Cardoso, Universidade de São Paulo (USP), Brasil

Professora Doutora temporária na EACH - Escola de Artes, Ciências e Humanidades da USP, Doutora em Artes pelo Instituto de Artes da Unicamp e Mestre em História da Arte pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Unicamp. Realiza pesquisas sobre arte moderna e crítica de arte.

References

ALMEIDA, Paulo Mendes de. De Anita ao Museu. São Paulo: Cons. Estadual de CulturaImprensa Oficial do Estado, 1961.

AMARAL, Aracy. Textos do Trópico de Capricórnio. Vol. I. São Paulo: Ed. 34, 2006.

COUTO, Maria de Fátima Morethy. Por uma vanguarda nacional. Campinas: Ed. da Unicamp, 2004.

ZANINI, Walter. Arte no Brasil nas décadas de 1930-40: o Grupo Santa Helena. São Paulo: Edusp, Nobel, 1991.

MILLIET, Sérgio. Pintores e Pintura. São Paulo: Livraria Martins, 1940.

Published

2015-11-26

How to Cite

CARDOSO, R. G. Os Salões de Maio e a crítica de arte: modernismo, surrealismo e abstração. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 130–143, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15691. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section