Poética no Improviso

Authors

Keywords:

Poetica, Improvisation, Audience

Abstract

This article discusses the poetica within improvisation and the web of relations that are established between the audience and actors. The intervening factors in the construction of scenes and analysis of the intricacies which actors and audience go through in the process of giving materiality to ideas.

Author Biography

Vera Cecilia Achatkin, Fundação Armando Álvares Penteado (FAAP), Brasil

Doutora e Mestre em Artes pela ECA-USP.

Graduada em Artes Cênicas pela ECA-USP e em Psicologia pela Universidade Católica de Santos.

Professora titutar da FAAP. Atua na Faculdade de Artes Plásticas, nos cursos de Licenciatura em Artes Visuais e Produção Cultural. Coordena a Pós-Graduação em Produção e Gestão Cultural.

 

 

References

ARISTÓTELES. Poética. Tradução, prefácio, introdução, comentário e apêndices de Eudoro de Sousa. 4ª. ed. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1994.

BORIE, Monique et alli. 2ª ed. Estética teatral: textos de Platão a Brecht. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2004.

BRANDÃO, Junito. 2ª. ed. Teatro grego: a tragédia e a comédia. Rio de Janeiro: Vozes,1984.

BRUNA, Jaime. A Poética Clássica. São Paulo: Cultrix, 1981.

CHACRA, Sandra. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva,1983.

COHEN, Renato. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Perspectiva, 2004.

DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.

DOLOZEL, Lubomir. A poética ocidental, tradição e inovação. Trad. Vivina de Campos Figueiredo. Lisboa: 1990.

GOMES, Wilson. Estratégias de produção de encanto. In: Textos de Cultura e Comunicação, nº 35. Salvador: Programa de Pós Graduação em Comunicação e Cultura Contemporânea, FACOM/UFBA, 1996.

HAAR, Michel. A obra de arte: ensaio sobre a ontologia das obras de arte. Rio de Janeiro: Difel, 2000.

JOHNSTONE, Keith. Theaterspiele – Spontaneität, Improvisation und Theatersport. Tradução para o Alemão de Berlin: Alexander Verlag, 2006.

________________. Impro for storytellers. NY: Routledge, 1999.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. 2ª ed. São Paulo: Cossac-Naify, 2011.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. Trad. de Maria Helena N. Garcez. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

ROBERTS, Philip. The Royal Court Theatre and the Modern Stage. Cambridge: University Press, 1999.

ROUBINE, Jean-Jacques. A arte do ator. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

VALERY, Paul. Primeira aula do curso de poética. In: Variedades. São Paulo: Iluminuras, 1991.

SILVA, Armando Sérgio (org.). J. Guinburg: diálogos sobre teatro. São Paulo: EDUSP, 2002.

WARDLE, Irving. The Theatres of George Devine. Londres: Jonathan Cape, 1978.

TESES E DISSERTAÇÕES:

ACHATKIN, Vera. O Teatro-Esporte de Keith Johnstone: o ator, a criação e o público. ECA-USP, 2010 (tese de doutorado).

______________. O Teatro-Esporte de Keith Johnstone e o ator: da ideia à ação – a improvisação como instrumento de transformação para além do palco. ECA-USP, 2005 (dissertação de mestrado).

Published

2015-11-26

How to Cite

ACHATKIN, V. C. Poética no Improviso. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 194–205, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15695. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê