O MUSEU COMO ENSAIO CONTEMPORÂNEO

reificação, reanimação, metamorfose e sobrevivência

Authors

  • Tatiana da Costa Martins Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil

Keywords:

Andre Malraux, Museums, art objects, afterlife

Abstract

Our theme addressed two aspects of the Museum without Walls of André Malraux. The photo book as methodology for art history and the posthumous life of the art object in the Museum. The first aspect started the reflection on the reproducibility of art associating Malraux to Walter Benjamin. The second aspect pointed to the consequences of posthumous life of the art object in the Museum and the concept of the afterlife (Nachleben) by Aby Warburg. As a goal, the article turned to mapping of sources relating to the discussion and reviewed the essays and theories revealing critical strategy. The result established criteria, based on the analysis and interpretation of speeches that guide a reflection on contemporary art.

Author Biography

Tatiana da Costa Martins, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil

Professora Adjunta da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Doutora em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

References

ADORNO, Theodor W. Museu Valéry Proust. In: __. Prismas. São Paulo: Ática, 1998, p. 173-174.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: CAPISTRANO, Tadeu (org.). Benjamin e a obra de arte. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CRIMP, Douglas. Sobre as ruínas do Museu. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DÉOTTE, Jean-Louis. Le musée, l’origine de l’esthétique. Paris: Harmattan, 1993.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Lebensfähige Reste: a sobrevivência anacroniza a história. In: A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. p.67-74.

DIDI-HUBERMAN, Georges. As formas sobrevivem: a história se abre. In: A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. p. 31-42.

DUNCAN, Carol. Civilizing Rituals: inside public art Museums. Nova York: Library Britsh, 1995.

FOSTER, Hal. Arquivos da Arte Moderna. Revista Arte e Ensaios 22. Rio de Janeiro: PPGAV-UFRJ, 2012. p.183-193.

Disponível em: <http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wpcontent/uploads/2012/01/ae22_Hal_Foster.pdf> Acesso em: jan. 2017.

GLICENSTEIN, Jerôme. L’Expositions como site de l’art In: L’art: une histoire d’expositions. Paris: Presses Universitaires de France, 2009.

MALRAUX, André. Museu Imaginário. Lisboa: Edições 70, 2011.

MELO NETO, João Cabral de. Museu de tudo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

O’Doherty, Brian. No interior do cubo branco. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

POULOT, Dominique. Museu e museologia. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.

RASSE, Paul. Le musée contre l’espace public In: Les musées à la lumière de l’éspace public. Paris: L’Harmattan, 1999.

VALÉRY, Paul. O problema dos Museus. São Paulo: Revista ARS/USP. nº 12. vol. 6. 2008. p. 30-35. Disponível em:

<http://www.scielo.br/pdf/ars/v6n12/v6n12a03.pdf>. Acessado em: jan 2017.

Published

2017-05-31

How to Cite

MARTINS, T. da C. O MUSEU COMO ENSAIO CONTEMPORÂNEO: reificação, reanimação, metamorfose e sobrevivência. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 27–39, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15704. Acesso em: 20 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section