PARA ALÉM DAS REPRESENTAÇÕES CONVENCIONAIS: A IDEIA DE ARTE LATINO-AMERICANA EM DEBATE

Authors

  • Maria de Fátima Morethy Couto Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

Keywords:

Latin-American Art, cartography, latinamercanism

Abstract

This text questions how the notions of Latin America and Latin American art have been assimilated, received, diffused and criticized in different geographic, artistic and institutional contexts, focusing on some precise
examples: a few critical texts, some works of art that created new cartographic representations and major exhibitions held in the 1990s and 2000s. Its main objective is to discuss how the global articulation of the
Idea Latin American art took place, especially after the 1970s.

Author Biography

Maria de Fátima Morethy Couto, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

Maria de Fátima Morethy Couto

Professora Livre-Docente do Instituto de Artes da UNICAMP, pesquisadora do CNPq. Autora ou organizadora dos livros ABCdaire Cézanne (Flammarion, 1995), Por uma vanguarda nacional. A crítica brasileira em busca de uma identidade artística 1940/1960 (Unicamp, 2004) Instituições da Arte (Zouk, 2012) e Espaços da arte contemporânea (Alameda, 2013)

References

ADES, DAWN. Arte na América Latina – A Era Moderna, 1820-1980. São Paulo: Cosac & Naify, 1997.

AMARAL, Aracy. Arte e meio artístico: entre a feijoada e o x-burguer, São Paulo, Nobel, 1982.

_____. Textos do Trópico de Capricórnio. São Paulo: Ed. 34, 2006, vol. 2.

BRETT, Guy. Transcontinental. Nine Latin American Artists. Verso: Manchester, 1990.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.

_____. Latino-americanos à procura de um lugar neste século. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CAMNITZER, Luis. “Carta desde Porto Alegre”, Art Nexus. N° 27, 1998. In: ROMERO, Alicia; GIMÉNEZ, Marcelo. I Bienal del Mercosul. Porto Alegre, 1997.

www.deartesypasiones.com.ar.

CATTANI, Icleia. “Mundialização e criação de utopias na arte contemporânea – cartografias de Anna Bella Geiger e Guillermo Kuitica. In: BERTOLI, Mariza e STIGGER, Verônica. Arte, crítica e mundialização. São Paulo: ABCA e Imprensa Oficial,2007, pp. 189-197.

COCCHIARALE, Fernando. O pão nosso de cada dia. In: Beijo. Rio de Janeiro: [s.n.], 1980.

In:http://icaadocs.mfah.org/icaadocs/ELARCHIVO/RegistroCompleto/tabid/99/doc/1110557/language/es-MX/Default.aspx

COSTA, Maria Luiza C. de Carvalho. “América Latina: cartografias poéticas”. In: Anais do VIII Encontro de História da Arte da Unicamp, 2012, pp. 439-447.

DELGADO, L. Elena; ROMERO, Rolando J. “Local Histories and Global Designs: An Interview with Walter Mignolo”. In: Discourse, 22.3, Fall 2000, p. 7-33.

http://people.duke.edu/~wmignolo/InteractiveCV/Publications/LocalHistories.pdf.

FABRIS, Annateresa. “Duas cartografias da América Latina: Joaquín Torres García e Anna Bella Geiger”. In: BULHÕES. Maria Amélia e KERN, Maria Lúcia (org.). América Latina: territorialidade e práticas artísticas. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002, PP. 76-89.

DOS ANJOS, Moacir. “Desmanches de bordas: Notas sobre identidade cultural no Nordeste do Brasil”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000, p. 45-59.

INTERLENGHI, Luiza. “A felicidade é o problema fundamental da arte”. Entrevista de Frederico Morais a Luiza Interlenghi. Arte & Ensaios. Revista do Programa de pós-graduação em artes Visuais da UFRJ, nº 28, dez. 2014, PP. 7-25.

JAREMTCHUK, Dária. Anna Bella Geiger: passagens conceituais. Belo Horizonte, C/ Arte, 2007.

KNAAK, Bianca. As bienais de artes visuais do Mercosul: utopias & protagonismos em Porto Alegre. 1997-2003. Tese (Doutorado em História), UFRGS, Porto Alegre, 2008.

LÓPEZ, Miguel Ángel. “How Do We Know What Latin American Conceptualism Looks Like?” Afterall, nº 23 (Spring 2010), s/p.

MAROJA, Camila; WINOGRAD, Abigail. “Vectors or Constellations? Curatorial Narratives of Latin American Art”. ARTL@S BULLETIN, vol. 3, nº 2 (Fall 2014), pp.83-96.

MELENDI, Maria Angélica. “Da adversidade vivemos ou uma cartografia em construção”. Revista do Instituto Arte das Américas, Belo Horizonte, ano 2, vol. I, 2004. In: http://icaadocs.mfah.org/icaadocs/ELARCHIVO/RegistroCompleto/tabid/99/doc/808351/language/es-MX/Default.aspx.

MIGNOLO, Walter. La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa editorial, 2007.

MORAIS, Frederico. Artes plásticas na América Latina: do transe ao transitório. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

_____. “Reescrevendo a história da arte latino-americana”. In: Catálogo Geral da I Bienal do Mercosul. Porto Alegre: FBAVM, 1997, pp. 7-15.

MOSQUERA, Gerardo. “Contra el arte latinoamericano”. In: Una nueva história del arte en América Latina. Oaxaca (México): UNAM, 1996, s/p.

_____. “Más alla de la Antropofagia. Arte e Internacionalización”. In: CAVALCANTI, Ana; COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize (orgs.). Anais do XXXI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, Campinas, Unicamp, 2011, pp. 71-87.

PAZ, Octávio. El signo y el garabato. México: Joaquín Motriz, 1975.

PLANTE, Isabel. “La distancia y el lugar: producciones visuales entre el Plata y el Sena durante los años sesenta”. Artelogie, nº 6, 2014, s/p.

QUILES, Daniel. “Exhibition as Network, Network as Curator: Canonizing Art from “Latin America”. ARTL@S BULLETIN, vol. 3, nº 1 (Spring 2014), pp. 63-78.

RODRIGUEZ, Joaquin Barriendos. La idea del arte latinoamericano. Estudos globales del arte, geografías subalternas, regionalismos críticos. Tese (Facultat de Geografia I Història), Universitat de Barcelona, 2013.

Published

2017-05-31

How to Cite

COUTO, M. de F. M. PARA ALÉM DAS REPRESENTAÇÕES CONVENCIONAIS: A IDEIA DE ARTE LATINO-AMERICANA EM DEBATE. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 124–145, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15709. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section