PARA ALÉM DAS REPRESENTAÇÕES CONVENCIONAIS: A IDEIA DE ARTE LATINO-AMERICANA EM DEBATE
Keywords:
Latin-American Art, cartography, latinamercanismAbstract
This text questions how the notions of Latin America and Latin American art have been assimilated, received, diffused and criticized in different geographic, artistic and institutional contexts, focusing on some precise
examples: a few critical texts, some works of art that created new cartographic representations and major exhibitions held in the 1990s and 2000s. Its main objective is to discuss how the global articulation of the
Idea Latin American art took place, especially after the 1970s.
References
ADES, DAWN. Arte na América Latina – A Era Moderna, 1820-1980. São Paulo: Cosac & Naify, 1997.
AMARAL, Aracy. Arte e meio artístico: entre a feijoada e o x-burguer, São Paulo, Nobel, 1982.
_____. Textos do Trópico de Capricórnio. São Paulo: Ed. 34, 2006, vol. 2.
BRETT, Guy. Transcontinental. Nine Latin American Artists. Verso: Manchester, 1990.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.
_____. Latino-americanos à procura de um lugar neste século. São Paulo: Iluminuras, 2008.
CAMNITZER, Luis. “Carta desde Porto Alegre”, Art Nexus. N° 27, 1998. In: ROMERO, Alicia; GIMÉNEZ, Marcelo. I Bienal del Mercosul. Porto Alegre, 1997.
www.deartesypasiones.com.ar.
CATTANI, Icleia. “Mundialização e criação de utopias na arte contemporânea – cartografias de Anna Bella Geiger e Guillermo Kuitica. In: BERTOLI, Mariza e STIGGER, Verônica. Arte, crítica e mundialização. São Paulo: ABCA e Imprensa Oficial,2007, pp. 189-197.
COCCHIARALE, Fernando. O pão nosso de cada dia. In: Beijo. Rio de Janeiro: [s.n.], 1980.
COSTA, Maria Luiza C. de Carvalho. “América Latina: cartografias poéticas”. In: Anais do VIII Encontro de História da Arte da Unicamp, 2012, pp. 439-447.
DELGADO, L. Elena; ROMERO, Rolando J. “Local Histories and Global Designs: An Interview with Walter Mignolo”. In: Discourse, 22.3, Fall 2000, p. 7-33.
http://people.duke.edu/~wmignolo/InteractiveCV/Publications/LocalHistories.pdf.
FABRIS, Annateresa. “Duas cartografias da América Latina: Joaquín Torres García e Anna Bella Geiger”. In: BULHÕES. Maria Amélia e KERN, Maria Lúcia (org.). América Latina: territorialidade e práticas artísticas. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002, PP. 76-89.
DOS ANJOS, Moacir. “Desmanches de bordas: Notas sobre identidade cultural no Nordeste do Brasil”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000, p. 45-59.
INTERLENGHI, Luiza. “A felicidade é o problema fundamental da arte”. Entrevista de Frederico Morais a Luiza Interlenghi. Arte & Ensaios. Revista do Programa de pós-graduação em artes Visuais da UFRJ, nº 28, dez. 2014, PP. 7-25.
JAREMTCHUK, Dária. Anna Bella Geiger: passagens conceituais. Belo Horizonte, C/ Arte, 2007.
KNAAK, Bianca. As bienais de artes visuais do Mercosul: utopias & protagonismos em Porto Alegre. 1997-2003. Tese (Doutorado em História), UFRGS, Porto Alegre, 2008.
LÓPEZ, Miguel Ángel. “How Do We Know What Latin American Conceptualism Looks Like?” Afterall, nº 23 (Spring 2010), s/p.
MAROJA, Camila; WINOGRAD, Abigail. “Vectors or Constellations? Curatorial Narratives of Latin American Art”. ARTL@S BULLETIN, vol. 3, nº 2 (Fall 2014), pp.83-96.
MELENDI, Maria Angélica. “Da adversidade vivemos ou uma cartografia em construção”. Revista do Instituto Arte das Américas, Belo Horizonte, ano 2, vol. I, 2004. In: http://icaadocs.mfah.org/icaadocs/ELARCHIVO/RegistroCompleto/tabid/99/doc/808351/language/es-MX/Default.aspx.
MIGNOLO, Walter. La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa editorial, 2007.
MORAIS, Frederico. Artes plásticas na América Latina: do transe ao transitório. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
_____. “Reescrevendo a história da arte latino-americana”. In: Catálogo Geral da I Bienal do Mercosul. Porto Alegre: FBAVM, 1997, pp. 7-15.
MOSQUERA, Gerardo. “Contra el arte latinoamericano”. In: Una nueva história del arte en América Latina. Oaxaca (México): UNAM, 1996, s/p.
_____. “Más alla de la Antropofagia. Arte e Internacionalización”. In: CAVALCANTI, Ana; COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize (orgs.). Anais do XXXI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, Campinas, Unicamp, 2011, pp. 71-87.
PAZ, Octávio. El signo y el garabato. México: Joaquín Motriz, 1975.
PLANTE, Isabel. “La distancia y el lugar: producciones visuales entre el Plata y el Sena durante los años sesenta”. Artelogie, nº 6, 2014, s/p.
QUILES, Daniel. “Exhibition as Network, Network as Curator: Canonizing Art from “Latin America”. ARTL@S BULLETIN, vol. 3, nº 1 (Spring 2014), pp. 63-78.
RODRIGUEZ, Joaquin Barriendos. La idea del arte latinoamericano. Estudos globales del arte, geografías subalternas, regionalismos críticos. Tese (Facultat de Geografia I Història), Universitat de Barcelona, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.