Tradition and breaking in Carlos Leite and Klauss Vianna or two faces of a same coin

Artistic-professional imbrications in dance in the city of Belo Horizonte

Authors

  • Tânia Mara Silva Meireles Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.15730

Keywords:

Professional dance, Carlos Leite, Klauss Vianna

Abstract

This text proposes an appreciation regarding the intimate relationship between tradition and rupture focusing on the imbrication of the artistic trajectory of two masters of professional dance training in the city of Belo Horizonte, Carlos Leite and Klauss Vianna. In order to do so we analyze different aspects of these masters in the promotion of the professional dance activity from the state of Minas Gerais. It is proposed that in the processes of artistic professionalization of dance, rupture and tradition are two sides of the same coin. One does not subsist without the other in a process that consists of several aspects that, instead of excluding, they complement each other.

Author Biography

Tânia Mara Silva Meireles, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Professora do curso de Teatro da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais

References

ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Klauss Vianna e o Ensino de Dança: uma experiência educativa em movimento (1948–1990). 2009.Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação e Inclusão Social, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

ASTUTO, Bruno. Catarina de Médicis. Mulheres Coroadas. Rio de Janeiro: Lacerda, 2001.

BARROS, Anna Maria. A Arte da percepção na arte. In: MOMMENSOHN, Maria; PETRELLA, Paula. (Org.) Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006.

BEAUMONT, Cyril. O Livro do Ballet: um guia dos principais bailados dos séculos XIX e XX. Porto Alegre: Globo, POA/SP, 1953.

BELTRÃO, D. Entrevista concedida à autora, 2016.

CAMINADA, Eliana. História da dança: evolução cultural. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.

ELIAS, Norbert. O processo civilizado: uma história dos costumes. v.1, 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

GOMBRICH, E. H. A história da arte. 16 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

HANNA, Judith Lynne. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Tradução de Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

IZQUIERDO, Iván. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LAMBERT, Rosemary. A Arte do Século XX. História da arte da Universidade de Cambridge. Trad.: Álvaro Cabral. São Paulo: Círculo do Livro, 1981.

MEINERZ, Andréia. Concepção de experiência em Walter Benjamin. 2008. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Programa de Pós-Graduação da Universidade do Rio Grande do Sul. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas – UFRGS. Porto Alegre, 2008. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/15305>. Acesso em: 9 abr. 2015.

MEIRELES, Tânia Mara Silva. Cia de Dança Palácio das Artes de Belo Horizonte: movimentos de uma experiência artístico-profissional continuada (1971–2013). Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016.

MONTEIRO, Marianna. Noverre: cartas sobre a Dança. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: FAPEST, 2006.

SASPORTES, José. Trajectória da dança teatral em Portugal. Portugal: Bertrand Venda Nova, Amadora, 1979.

SUCENA, Eduardo. A Dança Teatral no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura: Fundação Nacional de Artes Cênicas – MINCFUNDACEN, 1988. (Coleção Memória, v. 5).

VASCONCELLOS, H. Cia de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma experiência profissional continuada [1971-2013]. Belo Horizonte: UFMG, 2016. 471 f. Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação Em Artes, Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

VEIGA, Cynthia Greive. Educação estética para o povo. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira Lopes; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

VIANNA, Klauss; CARVALHO, Marco Antônio de. A dança. São Paulo: Siciliano, 1990.

Published

2019-05-17

How to Cite

MEIRELES, T. M. S. Tradition and breaking in Carlos Leite and Klauss Vianna or two faces of a same coin: Artistic-professional imbrications in dance in the city of Belo Horizonte. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 17, p. 200–217, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.15730. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15730. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section