Atrocidades Maravilhosas and Tupinambá Lambido

imaging occupations in the city of Rio de Janeiro between Politics, Affection and Art

Authors

  • Laura Burocco Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16121

Keywords:

art activist, authorship, social networks

Abstract

The article presents the two wheat paste posters campaigns that the Tupinambá Lambido collective held during 2017 and 2018 within a Brazilian art movement called Aparelhamento. This national movement managed to autonomously finance 46 interventions against the state of exception and regression in which the country finds itself. The two campaigns are observed from a historical perspective that connects them to the Atrocidades Maravilhosas, a collective to which some of the Tupinambá’s members were part in early 2000. The analysis show that artists have been modifying and rethinking their own actions since then, considering society changes and their own understanding of the work of art.

Author Biography

Laura Burocco, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil

Pós-doutoranda em Linguagens Visuais no PPGAV-UFRJ, é doutora em Comunicação e Cultura pelo PPGECO/UFRJ, com estágio doutoral no WITS City Institute, WITS University de Johannesburg. Tem um Master in Built Environment, MBE Housing pela University of Witwatersrand WITS de Johannesburg, pós-graduação em Sociologia Urbana pela UERJ, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, especialização em Políticas Internacionais e Desenvolvimento pela Universidade de Roma, licenciatura em Direito pela Universidade Estadual de Milão. Atua no ensino, pesquisa e curadoria nas áreas de estudos urbanos e culturais, dentro de uma abordagem teorico decolonial. Entre 2012 e 2018 desenvolveu um projeto de pesquisa e pratica artistica nas cidades de Johannesburg, Milano e Rio de Janeiro com titulo: A Trilogia da Gentrificação [ gentrilogy.com ]

References

BISHOP, C. A virada social: colaboração e seus desgostos. Concinnitas, Rio de Janeiro, ano 9, v. 1, n. 12, jul. 2008;

BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London: Verso-New Left Books, 2012.

DEBORD, G. A sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 1994.

ESCOBAR, A. Welcome to Cyberia: Notes on the Anthropology of Cyberculture. Current Antropology, v. 35, n. 3, p. 211-231, 1994.

FERNANDES, T. Entre a (auto)destruição e a sobrevivência da imagem: intervenção urbana, mídia tática e a performatividade do registro do efêmero. Orientador: Prof. Dr. Ivair Junior Reinaldim. 2019. 159 f. Dissertação. (Mestrado em Artes Visuais) - ,Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

HIGGINS, C., The birth of Twitter Art, London, The Guardian. Disponível em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2009/jul/08/fourth-plinthy-antony-gormley. Acesso em: ago. 2019.

MESQUITA, A. Insurgências Poéticas Arte Ativista e Ações Coletivas. São Paulo: Annablume Editora, 2011.

MILLER D. Material Culture and Mass Consumption. Oxford: Basil Blackwell, 1987.

ORTEGA, F. Para uma política da amizade: Arendt, Derrida, Foucault. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

PAIM, C., Coletivos e Iniciativas Coletivas: modos de fazer na América Latina contemporânea. Orientadora: Profa. Dra. Blanca Brites. 294 f. 2009. Tese (Doutorado em ) - Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/17688/000722624.pdf?sequence=1.

Acesso em: ago. 2019.

RANCIERE, J. A partilha do sensível. São Paulo: EXO Editora 34, 2011.

SIMMEL, G. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio. (org.) O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1973.

SOUZA, J. A Elite do Atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

STEYERL, H. The Terror of Total Dasein - Economies of Presence in the Art Field. DISMagazine. Disponível em: http://dismagazine.com/discussion/78352/the-terror-of-totaldasein-hito-steyerl/. Acesso em: ago. 2009.

VIRILIO P. La velocitá della Liberazione. EMinesis Eterotopia, Milano, 2000.

YUDICE, G. A Conveniência da Cultura. Usos da Cultura na Era Global. Belo Horizonte: Belo Horizonte Editora, 2013.

Published

2019-11-22

How to Cite

BUROCCO, L. Atrocidades Maravilhosas and Tupinambá Lambido: imaging occupations in the city of Rio de Janeiro between Politics, Affection and Art. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 172–197, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16121. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16121. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section