1968, aesthetics and ideology

The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21559

Keywords:

Brazilian Theater, Military Dictatorship, Theatrical Censorship

Abstract

The article reflects on the historical, aesthetic and political events surrounding the show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião promoted by the Arena’s Theater in June 1968 in partnership with several artists from the São Paulo scene. The show is one of countless attempts at understanding the directions of the impact on the Brazilian social class and theatrical production after the outbreak of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985). Within this context, the article emphasizes the influential role of the director and ideological formulator of Feira, Augusto Boal. The article also discusses the role of the newspaper O Estado de S. Paulo and its controversial decision to publicly support the São Paulo theater during the 1960s.

Author Biography

Gessé Almeida Araújo, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), Brasil

É professor adjunto-A da Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB, atuando no Instituto de Humanidades, Artes e Ciências e no Programa de Pós-graduação em Ensino de Relações Étnico-raciais (PPGER) do campus Paulo Freire em Teixeira de Freitas - BA (IHAC-CPF); está coordenador do Colegiado da Licenciatura Interdisciplinar em Artes e suas tecnologias. Possui doutorado e mestrado em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia (PPGAC-UFBA) e graduação em Licenciatura em Teatro pela UFBA.

References

ARAÚJO, Gessé Almeida. Teatro e autoritarismo: as bases coloniais da censura e o Conservatório Dramático Brasileiro. Revista Urdimento, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 363-377, dez. 2018.

BOAL, Augusto. A guerrilha teatral. In: CARVALHO, Sérgio de; ROCHA, Érika. 1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016a. p. 257-263.

BOAL, Augusto. Que pensa você da arte de esquerda? In: CARVALHO, Sérgio de; ROCHA, Érika. 1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016b. p. 23-35.

BOAL, Cecília Thumin. Zero melancolia. In: CARVALHO, Sérgio de; ROCHA, Érika. 1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016c. p. 279-280.

CARVALHO, Sérgio de. Dramaturgia coletiva da Feira Paulista de Opinião. In: CARVALHO, Sérgio de;ROCHA, Érika. 1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016. p. 201-214.

GASPARI, Elio. A ditadura envergonhada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

MAGALDI, Sábato. Moderna dramaturgia brasileira. São Paulo: Perspectiva, 1998.

MARCOS, Plínio. Eu queria humanizar o exército. In: CARVALHO, Sérgio de; ROCHA, Érika. 1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016. p. 271-274.

MENDES, Oswaldo. Depoimento concedido ao autor. São Paulo, 2013.

MUNIZ, Lauro César. Prefácio. In: CARVALHO, Sérgio de; ROCHA, Érika.1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016.

EDITORIAL: a censura e o teatro. O Estado De S. Paulo. São Paulo: 11 jun. 1968. Disponível em: http://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19680611-28578-nac-0003-999-3-not. Acesso em 29 set.

PRADO, Décio de Almeida. Exercício findo. São Paulo: Perspectiva, 1987.

PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 2003.

SANTOS, Patrícia Freitas dos. E quem dá o pitaco? In: CARVALHO, Sérgio de; ROCHA, Érika. 1a Feira Paulista de Opinião. São Paulo: Expressão popular, 2016. p. 227-253.

VENTURA, Zuenir. 1968, o ano que não terminou: a aventura de uma geração. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1987.

Published

2020-05-27

How to Cite

ARAÚJO, G. A. 1968, aesthetics and ideology: The show-manifest 1a Feira Paulista de Opinião. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 127–145, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.21559. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21559. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section