To witness violence in the work of Mapa Teatro, Colômbia

Authors

  • Clara Barzaghi Laurentiis Universidade de Campinas (Unicamp), Brasil https://orcid.org/0000-0002-5903-4489
  • Peter Pal Pelbart Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21576

Keywords:

Living Archive, Witness, Violence

Abstract

When Mapa Teatro laboratory of artists chooses to develop an Anatomy of violence in Colombia, the group abandons the univocality of historical documents to combine them with fake truths or sincere lies, in order to create ethnofictions which raise perspectives that do not correspond to History’s dominant narrative. I present here an approach towards some of the group’s artwork, aiming to create critical perspectives relating to coding e decoding structures of what is commonly understood as violence and its subjective implications, as well as its macropolitical manifestations.

Author Biographies

Clara Barzaghi Laurentiis, Universidade de Campinas (Unicamp), Brasil

Mestre em psicologia clínica (PUCSP) e doutoranda em arquitetura e urbanismo (UNICAMP). Pesquisa urbanismo, arte e violência na América Latina.

Peter Pal Pelbart, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Brasil

Professor Titular nos Departamentos de Filosofia e Psicologia Clínica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

References

ABDERHALDEN, Rolf. Mapa Mundi: Plurivers Poïétique - Mapa Teatro (1984-2014). Tese de doutorado. Université Paris VIII – Saint Denis, 2014, p. 153-161.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Editora Brasiliense, 2013.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo, SP. Editora 34, 2008.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI. Felix. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 2011.

GARCÍA, Ángeles. El Reina Sofía muestra el arte más político de su colección. El país. Espanha, 28 oct. 2016. Disponível em: https://elpais.com/cultura/2016/10/25/actualidad/1477406910_314037.html. Acesso em: 5 maio

GUATTARI, Félix. Espaço e poder: a criação de territórios na cidade. Revista estudos regionais e urbanos, São Paulo, ano 5, n.16, p. 1985.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LAPOUJADE, David. Fundar a violência: uma mitologia? In: NOVAES, Adauto (Org.). Mutações: fontes passionais da violência. São Paulo: Sesc, 2015, 2015. p. 79-94.

ROLNIK, Suely. Furor de arquivo. Arte e Ensaios, Rio de Janeiro, n.19. p. 97-105, 2012.

ROLNIK, Suely. The Body’s Contagious Memory: Lygia Clark’s Return to the Museum. eipcp. 2007. Disponível em: http://eipcp.net/transversal/0507/rolnik/en. Acesso em: 5 maio 2020.

SÁNCHEZ, José A. Ética y representación. Cidade do México: Paso de Gato, 2016.

SÁNCHEZ, José A. Prácticas de lo real en la escena contemporânea. Madri: Visor Libros. 2007.

TAYLOR, Diana. Testigo de las ruínas. In: RODRIGUEZ, Marta (ed.) Mapa Teatro: El escenario expandido. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia, 2018. p. 317-330.

Published

2020-05-27

How to Cite

LAURENTIIS, C. B.; PELBART, P. P. To witness violence in the work of Mapa Teatro, Colômbia. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 168–183, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.21576. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21576. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section