The cinema of the enchanted
dialogues between oral and cinematographic narratives in Tefé’s Popular Cinema
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36146Keywords:
popular movie, oral narrative, AmazonAbstract
This article analyzes the process of film production of popular and riverside cinema group called Fogo Consumidor, founded in Tefé (AM), in 2008. The group is independent and produces films based on stories lived by them and told by local narrators, usually their own parents and grandparents. Taking as reference a concept of popular cinema elaborated from Benjamin (1994), Ricoeur (1994), Hall (2003), Santoro (1989) and Wenders (2013), and building categories of analysis from participant observation and interviews conducted between 2017 and 2018, the text infers the main dimensions of the riverside popular cinema that is being born in Tefé. The first author is also a member of the group since 2013, which gave her access to many details but, on the other hand, it was necessary “strange the familiar” (VELHO, 2007).
References
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In:______. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa (Tomo 1). Tradução Constança Marcondes Cesar. Campinas, SP: Papirus, 1994.
SANTORO, Luiz Fernando. A Imagem nas mãos: o vídeo popular no Brasil. São Paulo: Summus, 1989.
SEGATO, Rita. Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo, 2018.
SILVA, Eliane Góis da. A tela encantada: filmes de visagens e a reinvenção das narrativas orais no cinema popular de Tefé. 2019. 132 f. Dissertação de mestrado – Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade do Estado do Amazonas, Tefé, 2019.
THOMPSOM, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
VELHO, Gilberto. Observando o Familiar. In: A Aventura Sociológica: Objetividade, Paixão, Improviso e Método na Pesquisa Social. Org. Edson de Oliveira Nunes. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2007.
WENDERS, Wim. Cinema Além das Fronteiras. In: Pensar a Cultura. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2013.
Entrevistas:
OLIVEIRA, Evanildo Nogueira de. Entrevista. [02/2018]. Entrevistador (a), pesquisador (a). Tefé-Am, 2017. 2 arquivo em gravador de áudio (1:03min.). Entrevista concedida para esta pesquisa.
SANTOS, Joice Cordeiro dos. Entrevista. [03/2018]. Entrevistador (a), pesquisador (a). Tefé – Am, 2018. 1 arquivo em gravador de áudio (1:16min). Entrevista concedida para esta pesquisa.
SANTOS, Ildelan dos. Entrevista. [01/2018]. Entrevistador (a), pesquisador (a). Tefé – Am, 2018. 1 arquivo em gravador de áudio (2:18min). Entrevista concedida para esta pesquisa.
SILVA, Conceição Carvalho da. Entrevista. [04/2018]. Entrevistador (a), pesquisador (a). Tefé – Am, 2018. 1 arquivo em gravador de áudio (2:55min.). Entrevista concedida para esta pesquisa.
SILVA, Orange Cavalcante da. Entrevista. [01/2019]. Entrevistador (a), pesquisador (a). Tefé-Am, 2019. 1 arquivo em gravador de áudio (1:11min). Entrevista concedida para esta pesquisa.
Filmes:
Caboré, a Lenda. Direção: Orange Cavalcante da Silva. Tefé-Am: Associação Cinematográfica Fogo Consumidor Produções Filmes: 2014. Arquivo da Associação (50 min).
Meneruá: a Morada do Mal. Direção: Orange Cavalcante da Silva. Tefé-Am: Associação Cinematográfica Fogo Consumidor Produções Filmes: 2008. Arquivo da Associação (30 min).
Histórias Simples. Direção: Orange Cavalcante da Silva e Evanildo Nogueira de Oliveira. Tefé-Am: Associação Cinematográfica Fogo Consumidor Produções Filmes: 2017. Arquivo da Associação (60 min)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Eliane Góis, Veronica Prudente, Guilherme Gitahy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.