Perversion, rebelliousness, and feminist practices in the artistic expressions of Fernanda Magalhães
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38504Keywords:
Fernanda Magalhães, art, perversion, body, powerAbstract
This work aims to analyze Fernanda Magalhães’ artistic productions according to the perspective of perversions. Photographer, performance, and university teacher, Fernanda Magalhães subverts female body representations and offers other perspectives of meaning to the fat female body in her works. In this case, the perversion will not be treated according to an intention harmful to the public space, on the contrary, it will be understood as manifestations of creativity and daring for the confrontation of marbled power codes.References
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
BUTLER, J. Cuerpos aliados y lucha política: hacia una teoría performativa de la asambela. 1ªed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2017.
BUTLER, J. Vidas precárias: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
DELEUZE, G.; GUATARRI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 5. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2007.
DUFOR, D. R. A cidade perversa: liberalismo e pornografia. Rio de Janeiro: Civilizações Brasileiras, 2013.
FERRAZ, F. C. Perversão. São Paulo: Casa do psicólogo, 2000.
FOUCAULT, M. A história da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREUD, S. Obras incompletas, v. 5: Neurose, psicose, perversão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
GARCIA, W. Corpo, mídia e representação: estudos contemporâneos. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
HARDT, M; NEGRI, A. “Biopolítica del corpo”. CROCI, P.; VITALE, A. Los cuerpos dóciles: hacia un tratado sobre la moda. Buenos Aires: la marca editora, 2011, p. 201-205.
Lacan, J. O seminário: livro 2 - o eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.
LANTERI-LAURA, G. Leitura das perversões: história das suas apropriações médicas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
LOURO, G. L. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. Rev. Estud.Fem., Florianópolis, v.9, n.2, pp.541-553, 2001.
MAGALHÃES, F. Corpo re-construção ação ritual performance. Curitiba: Travessa dos Editores, 2010.
MANNONI, O. Chaves para o imaginário. Petrópolis: Vozes. 1973.
MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora: UFOP – Universidade Federal de Ouro Preto, 2012.
ROUDINESCO, E. A parte obscura de nós mesmos: uma história dos perversos. Rio de Janeiro, Zahar, 2008.
SAFATLE, V. Fetichismo: colonizar o outro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
SIBILIA, P. “O bisturi de software: como fazer um ‘corpo belo’ virtualizando a carne impura?” In: ARAUJO, D. C. (Ed.). Imagem (Ir) realidade. Porto Alegre: Sulina, 2006, pp. 271-289.
SILVA, T. T. da Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SZPACENKOPF, M. I. O. O olhar do poder: a montagem branca e a violência no espetáculo telejornal. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
SZPACENKOPF, M. I. O. Um espaço para a instituição e para a transgressão. In: PLASTINO, C. A. Transgressões. Rio de Janeiro: Contracapa, 2002, pp.34-42.
TRAVARDOVKAS, L. S.; RAGO, M. Fernanda Magalhães: arte, corpo e obesidade arte, corpo e obesidade. Caderno Espaço feminino, v. 17, n.1, Uberlândia, pp. 55-78, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Muriel Emídio Pessoa do Amaral
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.