Appearences of Death in Kantor and Rimini Protokoll

Authors

  • Bruno Leal Piva Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.43925

Keywords:

Death, Object, Memory, Kantor, Rimini Protokoll

Abstract

We start from the notion of death proposed by Kantor through inanimates objects and memory, to perceive some form of life in the theater when the actor appears on stage. In an approximation with Cia. Rimini Protokoll and this period in which we live surrounded by fear and loneliness, by the lack of encounter, death requires a role not only in life, but in the arts: death is always there to walk around them, constituting not only conceptual aspects of their aesthetics in the evolution of theatrical theory, but also influences that promote
their discussion on the loss and interruption of life as a theme for the staging.

Author Biography

Bruno Leal Piva, Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

Ator-pesquisador. Doutorando em Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, com Bolsa FCT, e membro investigador do Centro de Estudos de Teatro da mesma instituição. Mestre em Artes Cênicas pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa e Bacharel/Licenciado em Letras (Português/Espanhol) pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. 

References

BABLET, Denis. O jogo teatral e seus parceiros. In: KANTOR, Tadeusz. O teatro da morte: textos

organizados e apresentados por Denis Bablet. Tradução de J. Guinsburg, I. Kopelman, M. L. Pupo e

S. Fernandes. São Paulo: Edições Sesc-SP, 2008.

BENJAMIN, Walter. O narrador: reflexões sobre Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e

técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. p.

-221. (Obras escolhidas, 1).

BERGMAN, Ingmar. O sétimo selo. Suécia: Svensk Filmindustri, 1956. 1 video (97 min.). Disponível

em: https://www.youtube.com/watch?v=A-rBzHIvoVA. Acesso em: 20 dez. 2020.

CALVINO, Ítalo. Visibilidade. In: CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio: lições

americanas. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. p. 95-114.

FRIED, Michael. Art and objecthood. In: AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: critical concepts in

literary and cultural studies. London/New York: Routledge, 2003. p. 165-187. (v. IV).

JUNG, Carl. O eu e o inconsciente. Petrópolis: Vozes, 2008.

KAEGI, Stefan; HUBER, Dominic. Nachlass – Pièces sans personne. Vídeo do espetáculo de Rimini

Protokoll. Lausanne: Vidy Théâtre-Lausanne, 2016. 1 video (22 min.). Disponível em:

https://vimeo.com/207477304. Acesso em: 16 dez. 2020.

KAEGI, Stefan; BOCA Associação Cultural. Conferência dos ausentes. Boca Associação Cultural.

Lisboa, 2020. Disponível em: http://www.bocabienal.org/evento/workshop-com-stefan-kaegirimini-protokoll/. Acesso em: 20 nov. 2020.

KANTOR, Tadeusz. A Classe Morta. Vídeo do espetáculo de T. Kantor. Cracóvia: Telewizja Polska,

KANTOR, Tadeusz. Wielopole, Wielopole. Vídeo do espetáculo de T. Kantor. Florença: Teatro Cricot

, 1980.

KANTOR, Tadeusz. Hoje é meu aniversário. Vídeo do espetáculo de T. Kantor. Cracóvia: TVP

Kraków, 1991a.

KANTOR, Tadeusz. Ma maison. In: BANU, Georges (coord.). Ô douce nuit – les classes d’Avignon.

Paris: Actes Sud-Papiers, 1991b. p. 13-16.

KANTOR, Tadeusz. Le théâtre de la mort: textes réunis et présentés par Denis Bablet. Paris: L’Age

D’Homme, 2004.

KANTOR, Tadeusz. O teatro da morte: textos organizados e apresentados por Denis Bablet.

Tradução de J. Guinsburg, I. Kopelman, M. L. Pupo, & S. Fernandes. São Paulo: Edições Sesc-SP, 2008.

LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo:

Companhia das Letras, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RIMINI PROTOKOLL. Nachlass – Pièces sans personnes. Documento textual cedido por S. Kaegi.

Lausanne: Vidy Theatre-Lausanne, 2017.

RIMINI PROTOKOLL. Website. Disponível em: https://www.rimini-protokoll.de/website/de/. Acesso

em: 13 dez. 2020.

Published

2023-08-01

How to Cite

PIVA, B. L. Appearences of Death in Kantor and Rimini Protokoll. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 343–361, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.43925. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/43925. Acesso em: 18 sep. 2024.