Horizontal and Collaborative Practices with Kaingang Indigenous Communities

Art as a Ground to Carry Out Actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45499

Keywords:

Art and life, Kaingang culture, Indigenous Community, Collaborative Art

Abstract

The artistic practices presented in this text are actions developed collectively, in the relationship between artists, non-artists, communities and indigenous individuals and are carried out both in public and private spaces, in local territories and in a global network. By describing the actions proposed by the Kame and Kanhru Affective DNA Project, we seek to legitimize art as a field of realization and transformation by generating meaning, subversion and reflection. In this way, we bring Allan Kaprow's concept of art and life, in dialogue with other theorists in the artistic field, to discuss collaboration in art, since collaborative artistic practices, from the 1980s/1990s onwards, were gaining the shape of an artistic category and creating specificities when working directly with communities and their urgencies.

References

ASCOTT, Roy. Telematic Embrance: Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness. London: University of Califórnia Press, 2003.

BANIWA, Denilson. O ser humano como veneno do mundo. Entrevista. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/7397-o-ser-humano-como-veneno-do-mundo, 2018. Acesso em: 1 fev. 2021.

CUSICANQUE, Silvia Rivera. Sociología de la imagen: ensayos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.

FERVENZA, Hélio. Considerações da arte que não se parece com arte. Porto Arte: Revista de Artes Visuais, v. 13, n. 23, 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.27922.

HART, Michael; NEGRI, Antonio. Multitude: War and Democracy in the Age of Empire. New York: Penguin Press, 2009.

KAPROW, A. A Educação do Não-Artista, Parte 1 (1971). Trad. Carlos Klimick. Concinnitas. Rio de Janeiro, v 1, n. 4. p. 1-13, 2003. Disponível em: https://blogdearte.art/wp-content/uploads/2021/06/kaprow-allan-a-educaccca7ao-do-nao-artista.pdf. Acesso em: 30 jun. 2023.

KESTER, Grant H. The One and the Many: Contemporary Collaborative Art in a Global Context. Durham, NC: Duke University Press, 2011.

KESTER, Grant H. Colaboração, arte e subculturas. In: ASSOCIAÇÃO CULTURAL VIDEOBRASIL. Caderno VideoBrasil 02: Arte Mobilidade Sustentabilidade,11–35. São Paulo: Associação Cultural VideoBrasil, 2006. p. 11-35. Disponível em: https://embuscadointerior.files.wordpress.com/2011/05/caderno-brasil-arte-mobilidade-sustentabilidade.pdf. Acesso em: 30 jun. 2023.

KERCHOVE, Derrick. Inteligencias em conexion: hacia uma sociedade de la web. Barcelona: Gedisa, 1999.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

LACY, Suzanne. Mapping the Terrain: New Genre Public Art. Seattle: Bay Press, 1995.

MALLMANN, Kalinka Lorenci; OLIVEIRA, Andreia Machado; PEREIRA, Marcelo Eugenio Soares. Prática artística em comunidade indígena Kaingang: por uma metodologia colaborativa. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 9, n. 18, nov. 2019. Disponível em: https://eba.ufmg.br/revistapos.

MALLMANN, Kalinka. DNA Afetivo Kamê e Kanhru – Prática artística colaborativa em comunidade Kaingang. 2018. 108 p. Dissertação – Mestrado em Arte Contemporânea. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.

MALLMANN, Kalinka Lorenci; MACHADO, Andreia Oliveira; SALES, Joceli Sirai Sales. Arte e tecnodiversidade na ativação da cultura indígena kaingáng. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, v. 16, n. 2, p. 174-195, 2021. DOI: http://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-2.atac. Acesso em: 30 jun. 2023.

REC.TYTY. Disponível em: https://rectyty.com.br/. Acesso em: 8 ago. 2022.

SELVAGEM CICLO. Disponível em: http://selvagemciclo.com.br/. Acesso em: 8 ago. 2022.

Published

2023-08-01

How to Cite

MALLMANN, K. L.; OLIVEIRA, A. M. de. Horizontal and Collaborative Practices with Kaingang Indigenous Communities: Art as a Ground to Carry Out Actions. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 75–90, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.45499. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45499. Acesso em: 17 jul. 2024.