Elisa Martins da Silveira
a "primitive" among Concrete artists
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45970Keywords:
Elisa Martins da Silveira, Modernity, Primitive art, Grupo FrenteAbstract
The paper traces the first years of work by Elisa Martins da Silveira (1912-2001). Her production, which at that time was identified as “primitive” or “naïve” art, was soon able to take part of the Grupo Frente (1954-1956), one of the first art movement linked to a discussion on avant-garde in Brazil. Silveira’s oeuvre was quickly legitimized, institutionalized and awarded. But 68 years after her second award at the Bienal de São Paulo, who knows Silveira’s work? Discussing the beginning of her work, when it was involved in the field of what was modern in the 1950’s, at the times of profound institutional transformation is the key point of this paper.
References
ARDIES, Jacques (org.). A arte naïf no Brasil. Textos de Geraldo Edson de Andrade. São Paulo: Empresa das Artes, 1998.
BECKER, Howard. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CABAÑAS, Kaira M. O rosto da pintura. In: PEDROSA, Adriano; RJEILLE, Isabella; MOURA, Rodrigo. Djanira: a memória de seu povo. São Paulo: Masp, 2019. p. 206-217.
CARLOS, Esther Emilio. 40 anos do Grupo Frente. Rio de Janeiro: Instituto Brasil-Estados Unidos, 1994.
COSTA, Thays Alves. A arte bruta de Jean Dubuffet. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 115-130, set.-dez. 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369. Acesso em: 24 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/2175234611252019115
DE ANDRADE, Geraldo Edson. Aspectos da pintura primitiva brasileira. Rio de Janeiro: Spala Editora, 1978.
DE FARIAS, Celina. Elisa simplesmente. O Jornal, Rio de Janeiro, p. 4-5, 9 de dezembro de 1973. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=110523_06&pasta=ano%20197&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=117022. Acesso em: 19 abr. 2023.
ELISA e sua pintura voltam ao MAM. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 27 de janeiro de 1963. 5º Caderno, p. 8. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_07&pasta=ano%20196&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=36593. Acesso em: 2 abr. 2023.
EXPOSIÇÃO do Grupo Frente. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 13 de julho de 1955. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=154083_01&pasta=ano%20195&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=22570. Acesso em: 19 abr. 2023.
GIUDICE, Hildebrando. Hamburgueses preferiram figurativos. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 24 de novembro de 1960. 2º Caderno, Artes Plásticas, p. 4. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=154083_02&pasta=ano%20196&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=3587. Acesso em: 2 abr. 2023.
GULLAR, Ferreira. Grupo Frente: o que há de mais importante na arte brasileira. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, p. 5, 15 de março de 1956. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=154083_01&pasta=ano%20195&pesq=%22Grupo%20Frente%22%20%22arte%20brasileira%22&pagfis=26783. Acesso em: 2 abr. 2023.
GULLAR, Ferreira. Salão Moderno – 1957. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 1957a. Artes Plásticas, p. 9. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=030015_07&pesq=%22Sal%C3%A3o%20Moderno%22%20%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&hf=memoria.bn.br&pagfis=74309. Acesso em: 2 abr. 2023.
GULLAR, Ferreira. Volpi: pintor popular mas não muito... Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 9, 4 de junho de 1957b. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=030015_07&pasta=ano%20195&pesq=%22Volpi%22%20%22pintor%20popular%22&pagfis=75631. Acesso em: 19 abr. 2023.
GULLAR, Ferreira. Céu e inferno. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 18 de maio de 1958. Suplemento Dominical, p. 3. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=030015_07&pasta=ano%20195&pesq=%22C%C3%A9u%20e%20inferno%22%20%22Gullar%22&pagfis=87707"http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=030015_07&pasta=ano%20195&pesq=%22C%C3%A9u%20e%20inferno%22%20%22Gullar%22&pagfis=87707. Acesso em: 2 abr. 2023.
II EXPOSIÇÃO do Patrimônio do Museu de Arte do Rio. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, p. 7, 15 de janeiro de 1953. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=154083_01&pasta=ano%20195&pesq=%22Elisa%20Martins%22&pagfis=11161. Acesso em: 24 abr. 2023.
LAUS, Harry. Pintora primitiva no Museu de Arte Moderna. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 8 de fevereiro de 1963. Caderno B, p. 2. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=030015_08&pasta=ano%20196&pesq=%22Harry%20Laus%22%20%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=36602. Acesso em: 2 abr. 2023.
MAURÍCIO, Jayme. Ivan Serpa, a III Bienal e o “Grupo Frente”. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 10 de julho de 1955. 1º Caderno, p. 14. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=089842_06&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&hf=memoria.bn.br&pagfis=50240. Acesso em: 19 abr. 2023.
MAURÍCIO, Jayme. Atividades do MAM e outras. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 7 de fevevereiro de 1963. Itinerário das Artes Plásticas, p. 2. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=089842_07&pasta=ano%20196&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=36881. Acesso em: 2 abr. 2023.
MORAIS, Frederico. Ciclo de exposições sobre arte no Rio de Janeiro: 2- Grupo Frente, 1954-1956; 3- I Exposição Nacional de Arte Abstrata, Hotel Quitandinha, 1953. Rio de Janeiro: Galeria de Arte Banerj, 1984.
NÃO sei se sou uma pintora primitiva. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 11 de março de 1955. Caderno 2, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=154083_01&pasta=ano%20195&pesq=%22Elisa%20Martins%20da%20Silveira%22&pagfis=20376. Acesso em: 2 abr. 2023.
PARRACHO, Sabrina. Mário Pedrosa e as musas: reflexões sobre crítica e projetos museais. In: PUCU, Izabela; BÔAS, Glaucia Villas; PEDROSA, Quito. Mario Pedrosa atual. Rio de Janeiro: Instituto Odeon, 2019. p. 373-413. E-book. Disponível em: https://museudeartedorio.org.br/wp-content/uploads/2019/12/mario-pedrosa-atual.pdf. Acesso em: 24 abr. 2023.
PEDROSA, Mário. Os tempos são outros: novo MAM terá cinco museus. É a proposta de Mário Pedrosa. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 15 de setembro de 1978. Caderno B, p. 2. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=030015_09&pasta=ano%20197&pesq=%22M%C3%A1rio%20Pedrosa%22%20%22tempos%20s%C3%A3o%20outros%22&pagfis=133413. Acesso em: 19 abr. 2023.
PEDROSA, Mário. Segunda mostra coletiva (1955). In: COCCHIARALE, Fernando; GEIGER, Anna Bella. Abstracionismo geométrico e informal: a vanguarda brasileira nos anos cinquenta. Rio de Janeiro: Funarte, 1987. p. 231-234.
PEDROSA, Mário. Arte, necessidade vital. In: ARANTES, Otília (org). Forma e percepção estética. São Paulo: EdUSP, 1996. p. 41-57.
PEDROSA, Mário. Um novo Di Cavalcanti. In: ARANTES, Otília (org). Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III. São Paulo: EdUSP, 1998. p.187-190.
QUEREMOS uma arte de vanguarda. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 30 de junho de 1954. Artes Plásticas, p. 5. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=154083_01&Pesq=%22Grupo%20Frente%22%20%22Ivan%20Serpa%22&pagfis=16245. Acesso em: 24 abr. 2023.
ZANINI, Walter. XVI Bienal de São Paulo: Volume III. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Felipe Scovino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.