The Window and the Grid in Luiz Zerbini and Ana Calzavara’s Painting
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.46134Keywords:
Luiz Zerbini, Ana Calzavara, albertian window, modernist grid, contemporary paintingAbstract
The paper addresses the painting of Brazilians Luiz Zerbini and Ana Calzavara, especially works that display the motif of “view through an open window”, with the aim of discussing the peculiar effect of spatial ambiguity – the alternation between deep, shallow and decorative space – visible in this production. It suggests, in view of the stylistic pluralism of contemporary art, that artists achieved such an effect by considering the view through an open window as a motif that favors the meeting of different pictorial prototypes, that of the Albertian window and that of the modernist grid. As a way of investigating the question raised, the text adopts the analysis of the “poietics/poetics” of Zerbini and Calzavara.
References
ALBERTI, Leon Battista. Da pintura. Tradução: Antonio da Silveira Mendonça. 4. ed. rev. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
CALZAVARA, Ana Lucia. Frestas. 2006. 125 p. Dissertação (Mestrado em Artes Plásticas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
CALZAVARA, Ana Lucia. Entremeios. 2012. 78 f. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
CARROLL, Noël. Art, History, and Narrative. In: CARROLL, Noël. Beyond Aesthetics: Philosophical Essays. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2003. p. 63-156.
CATTANI, Icleia Borsa. Poiéticas e poéticas da mestiçagem. In: CATTANI, Icleia Borsa (org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007. p. 11-16.
COUTINHO, Wilson. Festa e democracia na arte do Parque Lage. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 23 jul. 1984. Caderno B, p. 6.
DA VINCI, Leonardo. Tratado da pintura. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (org.). A pintura – vol. 13: o ateliê do pintor. Coordenação de tradução: Magnólia Costa. São Paulo: Editora 34, 2014. p. 119-129.
DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. Tradução: Sergio Krieger. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.
FABRIS, Annateresa. Diálogos entre imagens: fotografia e pintura na pop art britânica III. Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 16, n. 27, p. 99-118, nov. 2009.
FARIAS, Agnaldo. Breve roteiro para um panorama complexo: a produção contemporânea (1980 a 1994). In: AGUILAR, Nelson (org.). Bienal Brasil Século XX. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1994. p. 424-441.
FARIAS, Agnaldo. Luiz Zerbini. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2010.
GOMBRICH, Ernest Hans. Expressão e comunicação. In: GOMBRICH, Ernest Hans. Meditações sobre um cavalinho de pau e outros ensaios sobre a teoria da arte. Tradução: Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999. p. 56-69.
GUASCH, Anna Maria. Las exposiciones em tanto conciencia de uma época. In: GUASCH, Anna Maria (ed.). Los manifiestos del arte posmoderno. Textos de exposiciones, 1980-1995. Madrid: Ediciones Akal, 2000. p. 5-10.
KRAUSS, Rosalind E. Grids. October, v. 9, p. 50-64, Summer 1979.
LEAL, Paulo Roberto; MAGGER, Sandra; COSTA, Marcus de Lontra. A bela enfurecida. Módulo, Rio de Janeiro, edição especial “Como vai você, Geração 80?”, jul./ago. 1984.
MONNERAT, Débora; ZERBINI; Luiz; MELLO; Luiza. Cronologia. In: FARIAS, Agnaldo. Luiz Zerbini. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2010. p. 151-172.
OLIVA, Achille Bonito. La Trans-Avanguardia Italiana. Flash Art, [S. l.], 27 mai. 2017. Disponível em: https://flash---art.it/article/la-trans-avanguardia-italiana/. Acesso em: 2 jan. 2023.
REWALD, Sabine. Reflections on the Open Window. In: REWALD, Sabine. Rooms with a View: The Open Window in the 19th Century. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2011. p. 3-20.
SOLSO, Robert. Cognition and the Visual Arts. Cambridge, MA: MIT Press: Bradford, 1994.
ZERBINI, Luiz. Entrevista. Rio de Janeiro, 28 set. 2009. [Entrevista cedida a] Alexandre Gabriel, Anna Dantes, Charles Watson e Luiza Mello. In: FARIAS, Agnaldo. Luiz Zerbini. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2010. p. 83-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wagner Jonasson da Costa Lima
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.