The Clopen Door

the paradoxical fire in the video art of Thiago Rocha Pitta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.46656

Keywords:

Fire, National Museum, Video art, Contemporary culture

Abstract

This paper seeks to analyze The Clopen Door (2020), video art created by the visual artist Thiago Rocha Pitta, based on the fire that occurred at the National Museum in 2018. The piece was exhibited at the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro as part of the work Opening Night, which also consisted of installing a kind of bonfire formed by a door surrounded by wooden logs, similar to the one seen in the video. Rocha Pitta refers to the museum by using the fire as a paradoxical element, in order to consider not only the fire episode, but the role of the exhibition space today.

Author Biography

Guilherme Carréra, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Guilherme Carréra é doutor em Cinema pela University of Westminster, com bolsa CAPES. É autor do livro “Brazilian Cinema and the Aesthetics of Ruins” (Bloomsbury Academic), vencedor do Prêmio da Associação de Investigadores da Imagem em Movimento (AIM, Portugal) e do Prêmio da British Association of Film, Television and Screen Studies (BAFTSS, Reino Unido). Atualmente, realiza pesquisa de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGCOM-UFRJ), com bolsa CNPq.

References

BEIGUELMAN, Giselle. Memória da amnésia: políticas do esquecimento. São Paulo: Edições Sesc, 2019.

BEIGUELMAN, Giselle; LAVIGNE, Natalia de Castro. Memento mori: Museu Nacional e o arquivo sem museu. Contemporânea, Santa Maria, v. 3, n. 6, p. 1-17, dez. 2020. Disponível em: https://bitlybr.com/rrLkZ. Acesso em: 23 jan. 2023.

BENJAMIN, Walter. Illuminations. New York: Harcourt Brace & World, 1968.

BOCHNER, Rosany. Memória fraca de patrimônio queimado. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 244-248, set. 2018. Disponível em: https://bitlybr.com/RTymO. Acesso em: 24 jan. 2023.

BRISSAC PEIXOTO, Nelson. Paisagens urbanas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 1996.

CORREIA, Carol. Quantas mortes poderiam ter sido evitadas durante a pandemia? Conexão UFRJ, 21 de julho de 2021. Saúde. Disponível em: https://bitlybr.com/muADc. Acesso em: 30 jan. 2023.

FOSTER, Hal. The archive without museums. October, v. 77, p. 97-119, 1996. Disponível em: https://bitlybr.com/qSLkx. Acesso em: 23 jan. 2023.

GARCIA, Giulia. Entre incêndios reais e metafóricos. ARTE!Brasileiros, 2 de setembro de 2020. Disponível em: https://bitlybr.com/WkydP. Acesso em: 31 jan. 2023.

HUYSSEN, Andreas. Present pasts: Urban palimpsests and the politics of memory. Stanford: Stanford University Press, 2003.

HUYSSEN, Andreas. Twilight memories: Marking time in a culture of amnesia. New York/London: Routledge, 1995.

LÉVI-STRAUSS, Claude. The raw and the cooked: Introduction to a science of mythology. Volume 1. New York: Harper & Row, 1969.

MALRAUX, André. O museu imaginário. Tradução: Isabel Saint-Aubyn. Lisboa: Edições 70, 1965.

MUSEU NACIONAL. O maior e mais antigo museu do Brasil. Disponível em: https://bitlybr.com/kilxs. Acesso em: 30 jan. 2023.

PRADO COELHO, Alexandra. Eduardo Viveiros de Castro: “Gostaria que o Museu Nacional permanecesse como ruína, memória das coisas mortas”. Público, 4 de setembro de 2018. Disponível em: https://bitlybr.com/xkFlG. Acesso em: 23 jan. 2023.

ROCHA PITTA, Thiago. Nigredo. São Paulo: [s.n.], 2021. Ensaio Crítico de Pedro Cesarino. Casa Triângulo, 19 jun.-14 ago. 2021.

ROCHA PITTA, Thiago. O Suplício de Cabral. Curadoria de Pedro Scovino. São Paulo: [s.n.], 2022. Galeria Simões de Assis, 11 ago.-24 set. 2022.

ROCHA PITTA, Thiago. [Inédito]. Entrevista concedida a Guilherme Carréra. Rio de Janeiro, 30 jan. 2023.

THE CLOPEN DOOR. Direção: Thiago Rocha Pitta. Petrópolis, 2020.

CABEÇA INCÊNDIO. Direção: Thiago Rocha Pitta e Pedro Cesarino. São Paulo, 2021.

ROGERO, Tiago. Projeto Querino. Rádio Novelo, 2022. Disponível em: https://bitlybr.com/UmFNn. Acesso em: 13 fev. 2023.

SUBTERRÂNEA. Direção: Pedro Urano. Roteiro: João Paulo Cuenca. Rio de Janeiro: Filmegraph, 2021.

Published

2023-12-18 — Updated on 2024-03-27

Versions

How to Cite

CARRÉRA, G. The Clopen Door: the paradoxical fire in the video art of Thiago Rocha Pitta. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 29, p. 175–193, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.46656. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/46656. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section