Manet

pictorial eroticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.47941

Keywords:

Édouard Manet, modern painting, Georges Bataille, eroticism

Abstract

This essay undertakes a unique exploration, interweaving the pictorial creations of Edouard Manet with the intricate discourse surrounding eroticism, as elucidated by Georges Bataille. A significant portion of Manet's artistic output appears to be intricately tied to the nuanced realm of eroticism. Viewed as a facet of human existence that embodies excess and extravagance, Bataille's conceptualization of eroticism serves as a guiding framework for assessing a selection of Manet's artworks. This assessment particularly centers on specific themes within Manet's oeuvre, including depictions of female nudes, artworks dedicated to the world of bullfighting, and reflections on mortality.

 

Author Biography

Matheus Madeira Drumond

Doutor em História pela PUC-Rio, dedica-se à teoria e história da arte. Atualmente desenvolve estágio pós-doutoral junto ao Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da USP.

References

ASTRUC, Zacharie. Le Salon de 1863, feuilleton quotidien paraissant tous les soirs, pendant les deux mois de I'Exposition: Causerie, critique généraIe, bruits et nouvelles du jour. In: FRIED, Michael. Manet’s Modernism or The Face of Painting in the 1860’s. Chicago: University of Chicago Press, 1998. p. 448-450.

ARASSE, Daniel. Não se vê nada. Lisboa: KKYM, 2014.

BATAILLE, Georges. Manet. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2020.

BATAILLE, Georges. As lágrimas de Eros. Lisboa. Sistema Solar, 2015.

BATAILLE, Georges. Le Paradoxe de l’Érotisme. Nouvele Revue Française, ano 3, n. 29, maio 1955.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BLUMENBERG, Hans. Naufrágio com espectador. Lisboa: Ed. Veja, 1992.

CLARK, T. J. A pintura da vida moderna: Paris na arte de Manet e de seus seguidores. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer. In: FREUD, Sigmund. Obras completas, volume 14: História de uma neurose infantil (“O homem dos lobos”), Além do princípio do prazer e outros textos (1917-1920). São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 120-178.

FRIED, Michael. Manet’s Modernism or The Face of Painting in the1860’s. Chicago: University of Chicago Press, 1998.

JAMOT, Paul; WILDENSTEIN, Georges (org.). Manet: Catalogue critique (Collection L’Art Français). Paris: Les Beaux-Arts, édition d'études et de documents, 1932. (2 v.)

KRAUSS, Rosalind. Manet’s Nymph Surprised. The Burlington Magazine, v. 109, n. 776, p. 622-627, nov. 1967.

LEIRIS, Michel. O espelho da tauromaquia. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

RANUM, Orest. Os refúgios da intimidade. In: DUBY, G.; ARIÈS, P. (org.). História da vida privada, volume 3: do renascimento ao século das luzes. Porto: Edições Afrontamento, 1990.

SIMMEL, Georg. A coqueteira. In: SIMMEL, Georg. Cultura Filosófica. São Paulo: Editora 34, 2020. p. 117-140.

SIMMEL, Georg. Algumas reflexões sobre a prostituição no presente e no futuro. In: SIMMEL, Georg. Fragmentos sobre o amor e outros textos. Lisboa: Relógio D’Água, 2004. p. 25-42.

WARBURG, Aby. O Déjeuner sur l’herbe de Manet. A função pré-formadora das divindades pagãs elementares para o desenvolvimento do moderno sentimento de natureza. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 330-352.

Published

2023-12-18 — Updated on 2024-03-27

Versions

How to Cite

DRUMOND, M. M. Manet: pictorial eroticism. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 29, p. 33–62, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.47941. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/47941. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section