Pathways of Poverty and Inequality
Art as an Instrument of Resistance
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48205Keywords:
Art, teaching, poverty, social inequality, art and resistanceAbstract
This work reports on an art teaching experience carried out in a state public school in Ceará, which mobilized students and the school community, especially some teachers, around processes that transcend art and its teaching, bringing about poverty and social inequality as front lines and art as an instrument of social transformation. As an object, an artistic intervention project, carried out by the author from 2015 to 2019, with the city as the stage for public and collaborative art, justified both by indifference to poverty, and by the growing need to find ways out of the Brazilian social collapse. Here is an important instrument for the personal and social training of adolescents, supported by the subjectivity of art teaching.
References
ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. São Paulo-SP: Editora Martins Fontes, 2006.
BERNAYS, Edward. A Farsa sobre o flúor. 1991. disponível em: <https://www.youtube.com/ watch?v=3LJ_K3RZdG8>. acessado em: 04 mar 2017.
CASTRO, Josué de. Fome: um tema proibido. Anna Maria de Castro (Org.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
COSTA, Antônio Carlos Gomes da. Programa CUIDAR. HS fotolito e editora Ltda., 2002.
FIGUEIRA, Divalte Garcia. História. São Paulo, SP: Ática, 2002.
FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e prática da libertação - Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª edição, São Paulo: Centauro, 2006.
FREIRE, P.; HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: Conversas sobre educação e mudança social. 4ª edição, Petrópolis-RJ: Vozes, 2003.
HART, Herbert L. A.. O conceito de direito. 3ª ed. Tradução: A. Ribeiro Mendes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
JANSON, H. W.; ANTHONY F.. Iniciação a história da Arte. São Paulo, SP: Livraria Martins Fontes Editora Ltda, 2000.
LEMINSKI, Paulo; Toda poesia; 1ª edição; São Paulo: Companhia das Letras, 2013;
LINHARES, Ângela Maria Bessa. O tortuoso e doce caminho da sensibilidade - Um estudo sobre arte e educação. 2ª edição, Ijuí: Editora Unijuí, 2003.
MARÇAL, Mônica Braga. Técnicas corporais; Apostila (Especialização em Arte e Educação). Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, Fortaleza, 2005.
OLIVEIRA, Sandra Regina Ramalho. Fenomenologia da experiência estética: Uma alternativa na preparação de educadores. UFRGS, 1986.
REGO, Walquiria D. Leão. Aspectos Teóricos das Políticas de Cidadania: Uma Aproximação ao Bolsa Família. Lua Nova, 2008.
SACHS, Jeffrey. O fim da pobreza: Como acabar com a miséria mundial nos próximos 20 anos. Tradução: Pedro Maia Soares. São Paulo: Cia. das Letras, 2005.
SCHRAM, Sandra Cristina; CARVALHO, Marco Antonio Batista. O pensar educação em Paulo Freire: Para uma Pedagogia de mudanças. disponível em <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/852-2.pdf>. acessado em: 20 nov 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-13 (2)
- 2024-04-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hemetério Araújo, Sr. Solonildo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.