A dimensão crítica dos escritos de artistas na arte contemporânea
Keywords:
Artes - estudo e ensino, Crítica de arte, Arte modernaAbstract
O artigo aborda as especificidades dos escritos de artistas enquanto instrumental para pensar a inserção da produção pessoal no campo da arte e seus possíveis desdobramentos, contextualizando essa prática numa análise retrospectiva e discorrendo sobre as dificuldades epistemológicas inerentes a esse tipo de reflexão.
References
BAL, Mieke. El esencialismo visual y el objeto de los estudios visuales. Estudios Visuales 2, Madrid, Deciembre 2004.
BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2002 (Coleção Visualidade).
COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte. Tradução de Sandra Rey. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2003.
DUCHAMP, Marcel. Le processus créatif. Paris: L’Echoppe, 1992.
FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (Org.). Escritos de artistas, anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
Groupe de Recherches Esthétiques CNRS. Recherches poïétiques, Tome I. Paris: Kincklisieck, 1975.
MORIN, Edgar. O método 3, conhecimento do conhecimento. Tradução de Juremir da Silva. Porto Alegre: Sulinas, 2005.
REY, Sandra. A instauração da imagem como dispositivo de ver através. Porto Arte, v. 21, p. 33-51, 2004.
REY, Sandra. Cruzamentos entre o real e o (im)possível: transversalidades entre o “isso foi” da fotografia de base química e o “isso pode ser” da imagem numérica. Porto Arte, v. 13, p. 37-48, 2005.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2002 (Coleção Visualidade).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.