As artes na ficção de Machado de Assis
pintura, teatro, música
Keywords:
Artes - estudo e ensino, Machado de Assis, MúsicaAbstract
O texto analisa a múltipla relação intermidiática que, na ficção de Machado, entrelaça alusões à pintura, à música e às artes cênicas. A análise ressalta a pertinência das referências musicais para a história cultural brasileira, tomando-as como precursoras de textos recentes que projetam nossa música como representante ficcionalizada da identidade nacional.
References
ASSIS, Machado. Obra completa. Dom Casmurro. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992, v. I. Romances, p. 809-944.
ASSIS, Machado. O machete. Outros contos. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992, v. II. Conto e Teatro, p. 856-865.
ASSIS, Machado. Um homem célebre. Várias histórias. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992, v. II. Conto e Teatro, p. 497-504.
BARRETO FILHO, José. “O romancista”. ASSIS, Machado de. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992, v. I, p. 97-114.
CALDWELL, Helen. O Otelo brasileiro de Machado de Assis. São Paulo: Ateliê, 2002.
CALLADO, Antonio. Reflexos do baile. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977, 4. ed.
CANDIDO, Antonio. Roger Bastide e a literatura brasileira. Recortes. São Paulo: Companhia das Letras, 1993, p. 99-104.
CANDIDO, Antonio. Machado de Assis de outro modo. Recortes. São Paulo: Companhia das Letras, 1993, p. 105-109.
CANDIDO, Antonio. Esquema de Machado de Assis. Vários escritos. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1995, p. 17-39.
CANDIDO, Antonio. Confluências. Cadernos de Literatura Brasileira, n. 23 e 24. Machado de Assis. São Paulo: Instituto Moreira Salles, p. 46-48.
CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao Municipal. Rio de Janeiro: Editora 34, 1998.
CLŰVER, Claus. Inter textus/inter artes/inter media. Aletria. Revista de estudos de literatura, n. 14. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, jul-dez 2006, p. 11-41.
MENDES, Gilberto. A música. In: ÁVILA, Afonso (Org.). O modernismo. São Paulo: Perspectiva, 1975.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Literatura e música: modulações pós-coloniais. São Paulo:
Perspectiva, 2002.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Literatura e música: trânsitos e traduções culturais. Revista Brasileira de Literatura Comparada, 5. Salvador, 2000, p.93-100.
TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. Lisboa: Caminho S.A., 1990.
www.geocities.com/vienna/strasse.8454.nazare.%20htm,%20sobre%20Ernesto%20Nazar%C3%A9.%20Acesso%20em%205/9/2008.
www.columbia.edu/itc/music/reserves/cd264/text/act01, libreto de Otelo de Verdi, ato I e II,
acesso em 13/9/2008.
WISNIK, José Miguel. O coro dos contrários: a música em torno da Semana de 22. São Paulo: Livraria Duas Cidades/Sectur, 1977.
WISNIK, José Miguel. Machado maxixe: o caso Pestana. Sem receita. Ensaios e canções. São Paulo: Publifolha, 2004, p. 15-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.