Intermidialidade em Dogville
Keywords:
Artes - estudo e ensino, Cinema, Linguagem cinematográfica, Lars von TrierAbstract
Investiga-se o conceito de intermidialidade1 na linguagem cinematográfica de Dogville, filme do cineasta dinamarquês Lars von Trier, além das referências intertextuais na narrativa e na trama. Mostra-se como o uso de elementos midiáticos revela-se subversivo na forma e no conteúdo do filme. Nota-se que, apesar das referências cênicas conceituais (o efeito de distanciamento, o desnudamento do palco, as encenações naturalistas, a narração), Dogville não é teatro filmado, pois a estilização cinematográfica confere à narrativa de Trier uma epistemologia intermidiática.
References
BJORKMAN, Stig (Entrevistas). Trier on Von Trier. England: Faber and Faber Limited, 2003.
BRECHT, Bertolt. Teatro dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.
GERACE, José Rodrigo. O cinema de Lars von Trier: dogmatismo e subversão. Dissertação (Mestrado). Belo Horizonte: UFMG/Escola de Belas-Artes, 2006.
NAZARIO, Luiz. O cinema metafísico de Lars von Trier. Cultura Vozes, Petrópolis, v. 95, n. 5, p. 124-136, set.-out. 2001.
PUDOVKIN, Vsevolod. Métodos de tratamento do material. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal/ Embrafilmes, 1983.
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 2004.
WILDER, Thornton. Nossa cidade. Trad. Elsie Lessa. São Paulo: Abril Cultural, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.