Uncertain insights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48669

Keywords:

Typographic design, Printing, Survival, Montage, Imagination

Abstract

In Sappho’s Fragmentos completos, non-alphabetical symbols claim a kind of “typomancy”.
They reveal how the desire to know of a reader’s body and the unknowing laid bare by typographic elements are articulated. They make us think that montage – the operative form of the imagination – is the link between contact, resemblance, and the survival of an imprint. From the past, which has not even passed, there is still a lot to read or re-read. Especially what has perhaps never been written.

References

ARISTÓTELES. De Anima. Trad. Maria Cecília Gomes dos Reis. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012a.

ARISTÓTELES. Parva Naturalia. Trad. Edson Bini. São Paulo: EDIPRO, 2012b.

BATAILLE, Georges. A experiência interior: seguida de Método de Meditação e Postscriptum 1953.

Trad. Fernando Sheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BAUDELAIRE, Charles. Prosa. Trad. Júlio Castañon Guimarães. São Paulo: Penguin-Companhia das

Letras, 2023.

BELO, Diego Rodrigues. Peripatético Gráfico. 2023. Tese (Doutorado em Comunicação Social) –

Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte,

BENJAMIN, Walter. Imagens do pensamento/Sobre o haxixe e outras drogas.Trad. João Barrento.

Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Trad. Irene Aron; Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte:

Editora UFMG, 2018.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. Trad. Adalberto Müller; Márcio Seligmann-Silva.

São Paulo: Alameda, 2020.

BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico. Trad. André Stolarski. São Paulo: Cosac

Naify, 2005.

CARSON, Anne. Eros: o doce-amargo: um ensaio. Trad. Julia Raiz. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo,

CARSON, Anne. Sobre aquilo em que eu mais penso: ensaios. Trad. Sofia Nestrovski. São Paulo:

Editora 34, 2023.

DIDI-HUBERMAN, Georges. La somiglianza per contatto. Archeologia, anacronismo e modernità

dell’impronta. Trad. Chiara Tartarini. Torino: Bollati Boringhieri editore, 2009.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. 2. ed. São Paulo:

Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Trad. Patrícia Carmello; Vera Casa

Nova. Pós, v. 2, n. 4, p. 206-219, nov. 2012. Disponível em: bit.ly/3Tbm4JI. Acesso em: 26 fev. 2024.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas

segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad.

Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, O gaio saber inquieto. Trad. Márcia Arbex; Vera Casa Nova.

Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico; As heterotopias. Trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1

edições, 2013.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Escritos sobre arte. Trad. Marco Aurélio Werle. 3. ed. São Paulo:

Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2021.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Os poderes da filologia: dinâmica de conhecimento textual. Trad.

Greicy Pinto Bellin; Claudia Regina Camargo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2021.

LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa da ficção. Trad. Luciana Chieregati; Vivian Chieregati Costa.

São Paulo: n-1 edições, 2021.

MARQUES, Ana Martins. De uma a outra ilha. São Paulo: Círculo de poemas, 2023.

SAFO. Fragmentos completos. Trad. Guilherme Gontijo Flores. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2020.

SAPPHO. If not, winter: fragments of Sappho. Trad. Anne Carson. New York: Vintage Books, 2002.

WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a

história do Renascimento europeu. Trad. Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

Published

2024-04-01

How to Cite

BELO, D. Uncertain insights. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 30, p. 110–130, 2024. DOI: 10.35699/2238-2046.2024.48669. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48669. Acesso em: 16 aug. 2024.