Looking for the Buffoon State in the Buffoon Masquerade
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.52655Keywords:
Buffoon State, Masquerade, Grotesque, ComicityAbstract
This paper discusses the buffoon state in the poetics of the stage, paying attention to some
of the elements that make it up. Focusing its reflection on the grotesque, playful and comic dimension of this figure, whose masking is commonly expressed in the dilation of the body
of actresses and actors, this approach uses two perspectives arising from the co-author's research in search of his object of study: a brief look at the performance of contemporary artist Leo Bassi and the experience of conducting a workshop at the Laboratory of Experiments in Acting and Masks (LabMask) of the Federal University of Rio Grande do Norte. Drawing on a critical parallel about the association between clowning and buffoonery, the study examines the buffoon's way of acting, linked to the pluralities of the figure.
References
BAKHTIN, Mikhail M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François
Rabelais. São Paulo: Hucitec: Editora da Unb, 2010.
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre o significado do cômico. Tradução e notas de Maria Adriana
Camargo Cappello. Introdução de Débora Cristina Morato Pinto. São Paulo: Edipro, 2018.
BORDIN, Vanessa Benites. O jogo do bufão como ferramenta para o artivista. 2013. Dissertação
(Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
BRONDANI, Joice Aglae. Bufão: máscara e conexões rituais. Conceição / Concept., Campinas, v. 6, n. 1,
p. 15-34, jan./jun. 2017.
DEL BOSQUE, Andrés. A tribo imaginária. Rebento, São Paulo, n. 9, p. 82-101, 2018.
FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. 2. ed. Campinas:
Editora da Unicamp, 2003.
FERREIRA, André Luiz R. Bufonaria e política a partir de Leo Bassi. 2018. 318 f. Tese (Doutorado em
Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
GAULIER, Philippe. O atormentador: minhas ideias sobre teatro. São Paulo: Sesc, 2016.
GAZEAU, A. Historias de Bufones. Versión española de Cecilio Navarro. Madri: Miraguano Ediciones,
KAYSER, Wolfgang Johannes. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. Tradução de J.
Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2013.
LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. Com a colaboração de JeanGabriel Carasso e Jean-Claude Lallias. Tradução de Marcelo Gomes. 2. ed. rev. ampl. São Paulo: Edições
Sesc São Paulo, 2021.
LEWINSOHN, Ana Caldas. A cena como brincadeira: experimentos com teatro e cultura popular. In:
BRONDANI, Joice Aglae; HADERCHPEK, Robson Carlos; ALMEIDA, Saulo Vinícius (org.). Práticas
decoloniais nas artes da cena. São Paulo: Giostri, 2020. p. 29-43.
LOPES, Beth. Bufonaria: tradição e contemporaneidade. In: BRAGA, Bya; TONEZZI, José (org.). O bufão
e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial, 2017. p. 13-30.
LOPES, Beth. A Blasfêmia, o prazer, o incorreto. Sala Preta, São Paulo, v. 5, p. 9-21, 2005.
NAMUR, Virginia Maria de Souza Maisano. Dercy Gonçalves: o corpo torto do teatro brasileiro. 2009.
f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
PAZ, Octavio. Conjunções e disjunções. Tradução de Lúcia Teixeira Wisnik. São Paulo: Editora
Perspectiva, 1979.
SACHS, Cláudia Müller. Corpo e máscara do bufão: aspectos históricos e técnicos. In: BRAGA, Bya;
TONEZZI, José (org.). O bufão e suas artes: artesania, disfunção e soberania. São Paulo: Paco Editorial,
p. 57-74.
SCALARI, Rodrigo. A criança como modelo na pedagogia do Clown: em Jacques Copeau, Jacques
Lecoq e Philippe Gaulier. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47,
jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 André Alencar, Ana Caldas Lewinsohn
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.