Skins and Cloths of the Scene:
Performance Sulcos and the Materiality of the Zero Degree of Costume
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.52671Keywords:
Performance Sulcos, Degree zero of costume, Faceness, Expanded MaskAbstract
By problematizing studies on the production of costumes for performance and thinking about the materials used in their creation, this paper discusses the creation of costumes as a materiality of the body in performance, or even more specifically, from the materials in flux that pass through the body in performance. To this end, the zero degree of the costume is drawn from the semiological perspective of Roland Barthes and unfolds through the thinking of Gilles Deleuze and Félix Guattari, through the concept of faceness. Therefore, this study understands the zero degree of the costume as an ethical-aesthetic
dimension about the movements and cloths of the body in performance, like an expanded mask, composing surface effects that take place on the body, demonstrated in the series of performances called Sulcos.
References
AGAMBEN, Giorgio. Nudez. Tradução de Davi Pessoa Carneiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
AUSLANDER, Philip. A performatividade da documentação de performance. Performatus, Inhumas,
ano 2, n. 7, nov. 2013.
BARTHES, Roland. O grau zero da escritura. Tradução de Maria Margarida Barahona. Lisboa: Edições
, 1973.
BARTHES, Roland. O neutro: anotações de aulas e seminários ministrados no Collège de France,
-1978. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mário
Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BARTHES, Roland. Crítica e verdade. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. 3. ed. São Paulo: Perspectiva,
CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Tradução de Thaís Flores Nogueira Diniz e
Maria Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
CORTINHAS, Rosângela. Figurino: um objeto sensível na produção do personagem. 2010. 81 f.
Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,
DELEUZE, Gilles. Lógica da sensação. Tradução de Roberto Machado e colegas. Rio de Janeiro: Zahar,
DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. 6. ed. Campinas: Papirus,
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Aurélio
Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Tradução de Aurélio
Guerra Neto, Ana Lúcia Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1996.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Vol. 4. São Paulo: Editora
, 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Belo Horizonte:
C/Arte, 2009.
DINIZ, Carolina de Paula. Vestíveis em fluxo: investigação das materialidades na produção do
corpo/artista contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7. n. 2, p.
-406, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/Bd8txckCsHpZxTxqShwgYbB/. Acesso
em: 11 abr. 2024.
FERNANDEZ, Dominique. O ouro dos trópicos: passeios pelo Portugal e o Brasil Barrocos. Tradução
de Paulo Neves. Porto Alegre: Sulina, 1996.
GLUSBERG, Jorge. Arte da performance. Tradução de Renato Cohen. 2. ed. São Paulo: Perspectiva,
GOLDBERG. Rose Lee. A arte da performance: do futurismo ao presente. Tradução de Percival
Panzoldo de Carvalho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
HOFFMANN, Ana Cleia Christovam. Pinturas de si: moda e artesania da existência. 2015. 157 f.
Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,
LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização
Brasileira, 2011.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro:
Cobogó, 2021.
NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragedia, ou Grécia e pessimismo. 2. ed. Tradução de
Antônio Carlos Braga. São Paulo: Escala, 2011a.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. Tradução de Noéli Correia de Melo Sobrinho. 5. ed.
São Paulo: Loyola, 2011b.
PELED, Yiftah. DTEEP: dinâmicas e trocas entre estados de performance. 2013. 210 f. Tese (Doutorado
em Poéticas Visuais) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
RAMOS, Adriana Vaz. O design de aparência de atores e a comunicação em cena. 2008. 187 f. Tese
(Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo,
ROMAGNOLO, Sérgio. A dobra e o vazio: questões sobre o Barroco e a arte contemporânea. São
Paulo: Editora Unesp, 2018.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? O Percevejo, ano 11, n. 12, p. 22-50, 2003.
ZORDAN, Paola. Gaia educação: arte e filosofia da diferença. Curitiba: Appris, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Hoffmann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.