Escola Viva

implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo

Authors

  • Fernando de Oliveira Leal Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Marcelo Lima Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.19848

Keywords:

Escola Viva, Espírito Santo em Ação, Block in Power

Abstract

This article aims to analyze how the construction of the educational project, called “Escola Viva” (early form of high school reform still in 2015) with a privatist and managerial bias is articulated with the interests and methods of certain fractions of class. For the analysis, a qualitative approach was used, with documentary research of articles and dissertations that bring the theme and discourse analysis of entities and personalities involved in the process of implementing educational reforms. We identified in the entity organized by the business movement, called “Espírito Santo em Ação”, a private device of hegemony that represents both the space of cohesion and the production of the bloc in power in the state. Since 2003, two governors (Paulo Hartung and Renato Casagrande) have taken turns, each in their own way, in leading the construction of educational policies that articulate with this bloc in power, consolidating their cohesion and viability.

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Author Biographies

Fernando de Oliveira Leal, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Graduado em ciências sociais pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), mestrando em educação pela UFES. Professor de sociologia na Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo.

Marcelo Lima, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutor em educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestre em educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e graduado em pedagogia pela UFES. Professor Associado I do Departamento de Educação, Política e Sociedade, no Centro de Educação da UFES, membro do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES.

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Published

2021-09-20

How to Cite

LEAL, F. de O.; LIMA, M. Escola Viva: implementation of the interests of the power block in the state of Espírito Santo. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 2, p. 179–193, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.19848. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/19848. Acesso em: 17 jul. 2024.

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