The Gothic, the Romantic, and the Melodramatic in Aluisio Azevedo

Hypertextuality in A mortalha de Alzira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.53041

Keywords:

Aluísio Azevedo, hypertextuality, gothic, romanticism, melodrama

Abstract

Aluisio Azevedo, the precursor of Naturalism in Brazil, retrieves a certain idea of Romanticism, Gothic, and melodrama when he publishes A mortalha de Alzira (Alzira’s Shroud) (1893). The novel derives from Théophile Gautier’s short story, “La morte amoureuse” (1836), but displays fractures with the original text. Although, in the work, Azevedo moves away from the naturalistic notion of literary representation as an “imitation of reality”, he inserts characters that carry with them the rational and scientific explanation for the series of strange events that occur in the narrative.  Thus, through the relational reading of the texts (the hypertext with its hypotext, in allusion to Gérard Genette) and the uses of the mobilized concepts (melodrama, Romanticism, fantastic, Gothic), the aim is to examine the presence of naturalistic traits in the narrative that resists the gothic-romantic imagination. Therefore, the objective is to understand “the tension between the deep desires and the consonance with the environment” of the work and its author (Candido, 2006).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Aluísio. A mortalha de Alzira. Rio de Janeiro: Fauchon & Cia. Livreiros Editora, 1894. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/4816. Acesso em: 28 mai. 2024.

AZEVEDO, Aluísio. Pégadas. Rio de Janeiro: H. Garnier Livreiro Editor, 1897. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/4821. Acesso em: 28 mai. 2024.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 50. ed. São Paulo: Cultrix, 2015.

BOTTING, Fred. Gothic. London: Routledge, 1996.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos (1836-1880). 6. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 2000. v. 2.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul. 2006.

CAVALCANTE, Maria Imaculada. Do romance folhetinesco às telenovelas. OPSIS, Catalão, v. 5, 2005, p. 63-74. DOI: 10.5216/o.v5i1.9407 Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/Opsis/article/view/9407. Acesso em: 31 mai. 2024.

ESTEVES, Lainister de Oliveira. Literatura nas sombras: usos do horror na ficção brasileira do século XIX. 2014. 250 f. Tese (Doutorado em História Social) – Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

FURST, Lilian R. Romanticism in Historical Perspective. Comparative Literature Studies, State College, v. 5, n. 2, p. 115-143, jun. 1968.

GAUTIER, Théophile. La morte amoureuse. Disponível em: https://theophilegautier.fr/wp-content/uploads/2010/06/La-morte-amoureuse.pdf. Acesso em: 28 mai. 2024.

GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Tradução de Luciene Guimarães. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.

HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. Cotia: Ateliê Editorial, 2000.

MENON, Maurício Cesar. Figurações do gótico e de seus desdobramentos na literatura brasileira de 1843 a 1932. 2007. 257 f. Tese (Doutorado em Letras) – Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

PAIANI, Flavia Renata Machado. Victorian Science and Morality in Robert Louis Stevenson’s The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886). Revista Brasileira de Literatura Comparada, Salvador, v. 25, n. 50, p. 115-125, set./dez., 2023. DOI: 10.1590/2596-304x20232550frmp. Disponível em: https://revista.abralic.org.br/index.php/revista/article/view/887/1064. Acesso em: 01 jun. 2024.

PUNTER, David. The Literature of Terror: A History of Gothic Fictions from 1765 to the Present Day. The Gothic Tradition. New York: Longman, 1996. v. 1.

SENA, Marina Faria. O Gótico-Naturalismo na literatura brasileira oitocentista. 2017. 97 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

SODRÉ, Nelson Werneck. O naturalismo no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

SÜSSEKIND, Flora. Tal Brasil, qual romance? Uma ideologia estética e seu romance: o naturalismo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.

TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 2006.

Published

2025-03-31

How to Cite

Machado Paiani, F. R. (2025). The Gothic, the Romantic, and the Melodramatic in Aluisio Azevedo: Hypertextuality in A mortalha de Alzira. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 35(1). https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.53041