The Dominants in the Brazilian Translation of Leopardi’s Zibaldone
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.22.1.33-43Keywords:
Giacomo Leopardi, translation, Zibaldone di pensieriAbstract
This paper proposes some guidelines for the Brazilian Portuguese translation of Zibaldone di pensieri (1817-1832) by Giacomo Leopardi (1798-1837). One of the theories that guide the translation is Peeter Torop’s theory (2010), which highlights the choice of the dominants in the translated text as part of the translating strategy. This choice is strictly related to the identification of the dominants from the original text, which stems from a careful analysis, aimed at distinguishing the elements that characterize it and determine its poetics. In the specific case of the Zibaldone, the dominants of the Brazilian translation can be considered as variants that are adjusted and revised as the translation proceeds. This is due to the peculiarity of this work by Leopardi, the number of participants in the translational activity, and the fact that the translation will be published on line in various stages (www.zibaldone.cce.ufsc.br), assuming by several aspects the characteristics of an “open” text and in “movement”.
Downloads
References
BERMAN, Antoine. A tradução e a letra Ou o albergue do longínquo. Trad. Marie-Hélène Catherine Torres, Mauri Furlan e Andréia Guerini. Rio de Janeiro: 7Letras/PGET, 2007.
BORGES, Jorge Luis. Obras completas. Buenos Aires: Emecé, 2008.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 43. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
CALVINO, Italo. Lettere (1940-1985). A cura di Luca Baranelli. Introduzione di Claudio Milanini. Cronologia a cura di Mario Barenghi e Bruno Falcetto. Avvertenza di Luca Baranelli. 2. ed. Milano: Mondadori, 2001.
CITATI, Pietro. Zibaldone, così Leopardi ha scritto il libro infinito. La Repubblica, 6 ago. 2009. Disponível em: http://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/ 2009/08/06/ zibaldone-cosi-leopardi-ha-scritto-il-libro.html. Acesso em: 29 out. 2011.
CPLP – COMUNIDADE DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA. Disponível em: http://www.cplp.org/. Acesso em: 12 dez. 2011.
DE ROBERTIS, Giuseppe. Dalle note dello Zibaldone alla poesia dei Canti. In: LEOPARDI, Giacomo. Zibaldone di pensieri. Milano: Mondadori, 1983. p. XLIX-LXVII. v. I. 1516 p.
ECO, Umberto. Dire quase la stessa cosa. 4. ed. Milano: Bompiani, 2003.
GUERINI, Andréia. Gênero e tradução no Zibaldone de Leopardi. São Paulo: Edusp; Florianópolis: UFSC/PGET, 2007.
HAUY, Amini Boainain. Origem e formação da língua portuguesa. In: SPINA, Segismundo (Org.). História da língua portuguesa. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.
LEOPARDI, Giacomo. Opúsculos morais (Operette morali). Apresentação de Carmelo Distante. Tradução e notas de Vilma de Katinszky Barreto de Souza. São Paulo: Hucitec/ Instituto Italiano de Cultura/Instituto Cultural Ítalo-Brasileiro, 1991.
LEOPARDI, Giacomo. Poesia e prosa. Organização de Marco Lucchesi. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1996.
LEOPARDI, Giacomo. Tutte le poesie, tutte le prose e lo Zibaldone. A cura di Lucio Felici e Emanuele Trevi. Roma: Newton Compton Editori, 2010.
LEOPARDI, Giacomo. Zibaldone di Pensieri in CD-ROM. A cura di Fiorenza Ceragioli e Monica Bellerini. Bologna: Zanichelli, 2009.
LEOPARDI, Giacomo. Zibaldone di pensieri. A cura di Giuseppe Pacella. Milano: Garzanti, 1991. v. I, II, III.
LEOPARDI, Giacomo. Zibaldone di pensieri. Disponível em: http:www.classicitaliani.it; www.liberliber.it; www.leopardi.it. Acesso em: 21 dez. 2011.
LEOPARDI, Giacomo. Zibaldone. Traduit de l’italien, présenté et annoté par Bertrand Schefer. Paris: Allia, 2004.
MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria. Memórias póstumas de Brás Cubas. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
MATTIA, Francesca di. Leopardi tra letteratura e filosofia: lo Zibaldone. Disponível em: http://www.railibro.rai.it/articoli.asp?id=365. Acesso em: 21 dez. 2011.
MESCHONNIC, Henri. Poética do traduzir. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Perspectiva, 2010.
MULINACCI, Roberto. Além da sebe. “O infinito” de Leopardi em tradução portuguesa. Cadernos de Tradução 23, Florianópolis: PGET/UFSC, 2009, p. 97-129. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/12202/11457. Acesso em: 21 dez. 2011.
PRETE, Antonio. Antonio. All’ombra dell’altra lingua: per una poetica della traduzione. Torino: Bollati Boringhieri, 2011.
PRETE, Antonio. Il pensiero poetante. Milano: Feltrinelli, 2006.
RICŒUR, Paul. Tradurre l’intraducibile. A cura di Mirela Oliva. Traduzione e studi di Mirela Oliva. Roma: Urbaniana University Press, 2008.
RUSSO, Mariagrazia. Um só dorido coração. Implicazioni leopardiane nella cultura letteraria di lingua portoghese. Viterbo: Sette Città, 2003.
SOLMI, Sergio. Il pensiero in movimento di Leopardi. In: LEOPARDI, Giacomo. Zibaldone di pensieri. Milano: Mondadori, 1983. p. XXXI-XLVIII. v. I.
THE 100 Most Spoken Languages on the World. Disponível em: http:// frankherles.wordpress.com/2009/06/28/the-100-most-spoken-languages-on-the-world/. Acesso em: 12 dez. 2011.
TOROP, Peeter. La traduzione totale. Traduzione di Bruno Osimo. Revisione della traduzione di Ksenija Eliseeva. Milano: Hoepli, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Andréia Guerini, Anna Palma, Tânia Mara Moysés (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).