Griselda Gambaro’s Theater: New Perspectives on Old Clashes
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.67-85Keywords:
Griselda Gambaro, Grotesque dismantle, Latin American theaterAbstract
In the play Del sol naciente (1984), of Griselda Gambaro, the character Suki dismantles the dominant discourse through her attitudes, both in the dialogues as in the play items. She takes it upon herself to speak of reflection and makes the power set up in case the Oban warrior, exit – literally – the scene before the end of the play. The oppressive power falls. Suki disposes of her geisha semblance - expected stereotype of oriental woman – and dresses as self, only herself, without any socially imposed attribute. She joins the semi-beings, “semi” meaning half being, almost nothing, that society has created (and continues to create) and, with them, finds her true body, her true place. I call this dismantling of Suki grotesque because the character manages to dismantle, wisely and quietly all socially oppressive elements. Through her ironic and questioning speeches, and she challenges and defies the established power, dismantling the dominant discourse.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução Yara Frateschi Vieira. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
BRANDÃO, Izabel. A Vênus Negra: poder e resistência na representação do corpo grotesco feminino em duas autoras contemporâneas. In: CONGRESSO DA ABRAPUI, III, 2012. Atas... Florianópolis: UFSC, 2012.
CASTELLVÍ de MOOR, Magda. El drama pronominal entre “Yo-Tú/ Vos-Usted” en el discurso de Del sol naciente de Griselda Gambaro. In: PELLETTIERE, Osvaldo (Org.). Reflexiones sobre el teatro latinoamericano del siglo veinte. Buenos Aires: Galerna, 1989. p. 111-122.
DE TORO, Fernando. Griselda Gambaro o la desarticulación semiótica del lenguaje. In: MAZZIOTTI, Nora (Org.). Poder, deseo y marginalización. Aproximaciones a la obra de Griselda Gambaro. Buenos Aires: Puntosur, 1989. p. 41-53.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão José Augusto Guilhon Albuquerque. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão José Augusto Guilhon Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão de José Augusto Guilhon Albuquerque. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão de José Augusto Guilhon Albuquerque 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999b.
GAMBARO. Do sol nascente. Tradução de Prosolina Alves Marra. In: RAVETTI, Graciela; ROJO, Sara. Antologia bilingue de dramaturgia de mulheres latino-americanas. Belo Horizonte: Armazém das Ideias, 1996.
HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Tradução de Julio Jeha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
KRISTEVA, Julia. Poderes de la perversión. 5. ed. Buenos Aires: Siglo XXI, 2004.
MONTERO, Rosa. A louca da casa. Tradução Paulina Wacht e Ari Roitman. 2. ed. Rio de Janeiro: Agir, 2008.
OLCOZ, Nieves Martínez de. Cuerpo y resistencia en el reciente teatro de Griselda Gambaro. Revista Latin American Theatre Review. Kansas, v. 28, n. 2, p.7-18, Spring 1995.
PELLETTIERI, Osvaldo. Una historia interrumpida. Buenos Aires: Galerna, 1997.
RAVETTI, Graciela; ROJO, Sara. Comentário: Do sol nascente”. In: RAVETTI, Graciela; ROJO, Sara. Antologia bilingue de dramaturgia de mulheres latino-americanas. Belo Horizonte: Armazém das Ideias, 1996.
RUSSO, Mary. O grotesco feminino: risco, excesso e modernidade. Tradução Talita M. Rodrigues. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
TARANTUVIEZ, Susana. La escena del poder: el teatro de Griselda Gambaro. Buenos Aires: Corregidor, 2007.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Laureny Aparecida Lourenço da Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).