Griselda Gambaro’s Theater: New Perspectives on Old Clashes

Authors

  • Laureny Aparecida Lourenço da Silva Universidade Federal de Alagoas Author

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.67-85

Keywords:

Griselda Gambaro, Grotesque dismantle, Latin American theater

Abstract

In the play Del sol naciente (1984), of Griselda Gambaro, the character Suki dismantles the dominant discourse through her attitudes, both in the dialogues as in the play items. She takes it upon herself to speak of reflection and makes the power set up in case the Oban warrior, exit – literally – the scene before the end of the play. The oppressive power falls. Suki disposes of her geisha semblance - expected stereotype of oriental woman – and dresses as self, only herself, without any socially imposed attribute. She joins the semi-beings, “semi” meaning half being, almost nothing, that society has created (and continues to create) and, with them, finds her true body, her true place. I call this dismantling of Suki grotesque because the character manages to dismantle, wisely and quietly all socially oppressive elements. Through her ironic and questioning speeches, and she challenges and defies the established power, dismantling the dominant discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laureny Aparecida Lourenço da Silva, Universidade Federal de Alagoas

    Sou professora efetiva na UFAL e, no momento, estou em colaboração técnica na Fale da UFMG. Departamento de Língua Espanhola.

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução Yara Frateschi Vieira. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BRANDÃO, Izabel. A Vênus Negra: poder e resistência na representação do corpo grotesco feminino em duas autoras contemporâneas. In: CONGRESSO DA ABRAPUI, III, 2012. Atas... Florianópolis: UFSC, 2012.

CASTELLVÍ de MOOR, Magda. El drama pronominal entre “Yo-Tú/ Vos-Usted” en el discurso de Del sol naciente de Griselda Gambaro. In: PELLETTIERE, Osvaldo (Org.). Reflexiones sobre el teatro latinoamericano del siglo veinte. Buenos Aires: Galerna, 1989. p. 111-122.

DE TORO, Fernando. Griselda Gambaro o la desarticulación semiótica del lenguaje. In: MAZZIOTTI, Nora (Org.). Poder, deseo y marginalización. Aproximaciones a la obra de Griselda Gambaro. Buenos Aires: Puntosur, 1989. p. 41-53.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão José Augusto Guilhon Albuquerque. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão José Augusto Guilhon Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999a.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão de José Augusto Guilhon Albuquerque. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e revisão de José Augusto Guilhon Albuquerque 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999b.

GAMBARO. Do sol nascente. Tradução de Prosolina Alves Marra. In: RAVETTI, Graciela; ROJO, Sara. Antologia bilingue de dramaturgia de mulheres latino-americanas. Belo Horizonte: Armazém das Ideias, 1996.

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Tradução de Julio Jeha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

KRISTEVA, Julia. Poderes de la perversión. 5. ed. Buenos Aires: Siglo XXI, 2004.

MONTERO, Rosa. A louca da casa. Tradução Paulina Wacht e Ari Roitman. 2. ed. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

OLCOZ, Nieves Martínez de. Cuerpo y resistencia en el reciente teatro de Griselda Gambaro. Revista Latin American Theatre Review. Kansas, v. 28, n. 2, p.7-18, Spring 1995.

PELLETTIERI, Osvaldo. Una historia interrumpida. Buenos Aires: Galerna, 1997.

RAVETTI, Graciela; ROJO, Sara. Comentário: Do sol nascente”. In: RAVETTI, Graciela; ROJO, Sara. Antologia bilingue de dramaturgia de mulheres latino-americanas. Belo Horizonte: Armazém das Ideias, 1996.

RUSSO, Mary. O grotesco feminino: risco, excesso e modernidade. Tradução Talita M. Rodrigues. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

TARANTUVIEZ, Susana. La escena del poder: el teatro de Griselda Gambaro. Buenos Aires: Corregidor, 2007.

Published

2016-07-01

Issue

Section

Dossiê - Teatro e Política na América Latina

How to Cite

Silva, L. A. L. da. (2016). Griselda Gambaro’s Theater: New Perspectives on Old Clashes. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 26(1), 67-85. https://doi.org/10.17851/2317-2096.26.1.67-85