Bicycle Thieves in Latin-American Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096..23947

Keywords:

intertextuality, metanarrative, The Pope’s Toilet, Bicycle Thieves

Abstract

We aim to discuss the film The Pope’s Toilet considering the several narrative languages that compose the film: the historical discourse, referring to João Paulo II’s visit to Melo, in Uruguay; the journalistic discourse, resulting from the reports about the Pope’s visit; the intertextual dialogue with Aldyr Garcia Schlee’s book of short stories, The Day when the Pope Visited Melo, and with Vittorio De Sica’s film, Bicycle Thieves. Although there is a historical and geographical gap separating both films, we propose a discussion of the Latin American film in order to emphasize the intertextual dialogue with Bicycle Thieves, highlighting resonances of narrative elements (characters, themes, conflicts) and social and ethical issues in both films.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 1988.

BAZIN, André. Ladrões de bicicleta. In: _______ O que é o cinema? Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 313-326.

CURRIE, Mark. Introduction. In: _______ (ed.). Metafiction. London; New York: Longman, 1995. p. 1-18.

FABRIS, Mariarosaria. Neorrealismo italiano. In: MASCARELLO, Fernando (org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006. p. 191-219.

HUTCHEON, Linda. Historiographic metafiction. In: CURRIE, Mark (ed.). Metafiction. London; New York: Longman, 1995. p. 71-91.

LADRÕES de bicicleta. Direção: Vittorio De Sica. Itália: Versátil Home Vídeo, 1948. 1 DVD (90 min).

O BANHEIRO do Papa. Direção: César Charlone & Enrique Fernández. Uruguai; Brasil: Imovision, 2007. 1 DVD (98 min).

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. Tradução de Sandra Nitrini. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

SCHLEE, Aldyr Garcia. El dia en que el Papa fue a Melo. Disponível em: http://ardotempo.blogs.sapo.pt/247521.html. Acesso em: 12 maio 2016.

SCHLEE, Aldyr Garcia. O dia em que o Papa foi a Melo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1999.

STAM, Robert. Do texto ao intertexto. In: _______. Introdução à teoria do cinema. Tradução de Fernando Mascarello. São Paulo; Campinas: Papirus, 2003. p. 225-236.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Documentário moderno. In: MASCARELLO, Fernando (org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006. p. 253-287.

WAUGH, Patricia. Metafiction: the theory and practice of self-conscious fiction. London and New York: Routledge, 1984. DOI: https://doi.org/10.2307/1771928.

WHITE, Hayden. The content of the form: narrative discourse and historical representation. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1990.

Published

2020-07-03

Issue

Section

Dossiê – Imaginários e Cinema Latino-Americano

How to Cite

Bicycle Thieves in Latin-American Context. (2020). Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 30(3), 85-105. https://doi.org/10.35699/2317-2096..23947