The Telegraphic Language
Correspondences Between Blaise Cendrars, Oswald de Andrade and Tarsila do Amaral
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2024.51018Keywords:
Modernism, avant-garde, Oswald de Andrade, Blaise Cendrars, Tarsila do AmaralAbstract
This paper aims to analyze the dialogues between the works of Oswald de Andrade, Blaise Cendrars, and Tasila do Amaral, based on the notion of “telegraphic language”, which is the despoliation of artistic expression, a characteristic of modernity. While technical advances heralded new forms of communication, such as telegraphy, the avant-garde adhered to this spirit of innovation, initiating the synthesis and simplicity of artistic languages as a novel means of expression. For the analysis, we will consider the works Feuilles de Route, Pau Brasil, and Tarsila’s sketches for both books. For theoretical purposes, studies of avant-garde and modernist aesthetics will be considered.
Downloads
References
AMARAL, Aracy Abreu. Blaise Cendrars no Brasil e os Modernistas. São Paulo: Editora 34/Fapesp, 1997.
AMARAL, Aracy Abreu. Tarsila: sua obra e seu tempo. 2. ed. São Paulo: Editora 34; Edusp, 2010.
ANDRADE, Mário de. Blaise Cendrars – Feuilles de Route (I. Le Formose) – Desenhos de Tarsila – Paris, 1924; L’Or – Romance – Grasset, Paris, 1925 (1925). In: EULALIO, Alexandre. A aventura brasileira de Blaise Cendrars: ensaio, cronologia, filme, depoimentos, antologia, desenhos, conferências, correspondência, traduções. 2. ed. rev. ampl. por Carlos Augusto Calil. São Paulo: Edusp, 2001. p. 413-415.
ANDRADE, Oswald de. Manifesto Antropófago (1928). In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas metalinguísticos, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009a. p. 504-511.
ANDRADE, Oswald de. Manifesto da Poesia Pau-Brasil (1924). In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas metalinguísticos, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009b. p. 472-478.
ANDRADE, Oswald de. Pau Brasil. In: ANDRADE, Oswald de. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. p. 11-109.
ARAUJO, Natalia Aparecida Bisio de. As relações estéticas entre Blaise Cendrars, Oswald de Andrade e Tarsila do Amaral no modernismo brasileiro. 2022. 354f. Tese (doutorado em Estudos Literários) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2022.
BANDEIRA, Manoel. Cendrars naqueles tempos (1961). In: EULALIO, Alexandre. A aventura brasileira de Blaise Cendrars: ensaio, cronologia, filme, depoimentos, antologia, desenhos, conferências, correspondência, traduções. 2. ed. rev. ampl. por Carlos Augusto Calil. São Paulo: Edusp, 2001. p. 469-470.
BOCCIONI, Umberto. et al. Manifeste des peintres futuristes (1910). In: LISTA, Giovanni. Futurisme: Manifestes, Documents-Proclamations. Lausanne: L’Âge d’Homme, 1973. p. 163-166.
CAMPOS, Haroldo de. Uma poética da radicalidade. In: ANDRADE, Oswald. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. p. 239-266.
CARVALHAL, Tânia Franco. Presença da Literatura Francesa no Modernismo Brasileiro. In: CHAVES, Flávio Loureiro et al. Aspectos do Modernismo Brasileiro. Porto Alegre: Edições URGS, 1970. p. 149-188.
CENDRARS, Blaise. Blaise Cendrars vous parle…: suivi de Qui êtes vous?, Le paysage dans l’oeuvre de Léger et de J’ai vu mourrir Fernand Léger. Organização de Claude Leroy. Paris: Denöel. 2006.
CENDRARS, Blaise. Tout autour d’aujourd’hui: poésies complètes avec 41 poèmes inédits. Organização e notas de Claude Leroy. Paris: Denoël, 2001.
GLEICK, James. A Informação: uma história, uma teoria, uma enxurrada. Tradução de Augusto Calil. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
MARINETTI, Filippo Tommaso. Imagination sans fils et les mots en liberté (1913). In: LISTA, Giovanni. Futurisme: Manifestes, Documents-Proclamations. Lausanne: L’Âge d’Homme, 1973, p. 142-146.
MILLIET, Sérgio. Crônica Parisiense (1925). In: EULALIO, Alexandre. A aventura brasileira de Blaise Cendrars: ensaio, cronologia, filme, depoimentos, antologia, desenhos, conferências, correspondência, traduções. 2. ed. rev. ampl. por Carlos Augusto Calil. São Paulo: Edusp, 2001. p.409-410.
PIGNATARI, Décio. Vanguarda como antiliteratura; Marco Zero de Andrade; In: PIGNATARI, Décio. Contracomunicação. 3 ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2004. p.121-125; 149-166.
PRADO, Paulo. Poesia Pau-brasil. In: ANDRADE, Oswald. Poesias reunidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. p. 15-19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalia Aparecida Bisio de Araujo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).