Instead of the Chattering Narrator, the Chattering Criticism

on the Dialectic of Explanation in James Joyce’s Ulysses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.55138

Keywords:

Ulysses, commentary, interpretation

Abstract

This article starts by presenting and discussing narrative discontinuities that characterize the first part of James Joyce’s Ulysses. Intimately related to the stream of consciousness technique and the resulting psychological verisimilitude, style is here constituted by holes, gaps or fissures in the narrative material. The narrator at work here contrasts sharply with that of XIX century realism, who, by explaining everything, we argue, chattered. The main claim of the article is that a significant part of Ulysses criticism, by trying to fill out such holes, gaps or fissures, reinstates this blabbering narrator through the form of commentary, almost a genre on its own. As a result, a dialectics of elucidation takes shapes: clarifying, explicating, decoding etc. are productive when they are at the service of interpretation; in the lack thereof, they are nothing but agents for the work’s accrual of symbolic capital, a Ulysses now totally surrendered to the culture industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Camila Hespanhol Peruchi, Universidade Federal de Goiás (UFG) Goiânia | GO | BR

    Camila Hespanhol Peruchi é doutora em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas, mestre em Letras pela Universidade Estadual de Maringá e graduada em Letras - Português/ Inglês pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, realiza pós-doutorado na Universidade Federal de Goiás, com financiamento do CNPq, integrando o Projeto de Pesquisa Memorial Poético dos Anos de Chumbo. Seus principais temas de interesse são as articulações entre forma literária e processo social.

     

  • Fabio Akcelrud Durão, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) | Campinas | SP | BR

    Fabio Akcelrud Durão é Professor Titular do Departamento de Teoria Literária da Unicamp. Formou-se *magna cum laude* em Português/Inglês pela UFRJ, e obteve o mestrado em Teoria Literária pela UNICAMP. Seu doutorado foi feito na Duke University, onde estudou com Frank Lentricchia e Fredric Jameson. É autor de *Teoría en fragmentos: Instantáneas de vida académica* (Fondo de Cultura Económica/Editorial UNAL, 2024), *Ensinando Literatura* (com André Cechinel, Parábola, 2022), *Metodologia de pesquisa em literatura* (Parábola, 2020), *O que é crítica literária?* (Parábola/Nankin, 2016*), *Teoria (literária) americana* (Autores Associados, 2011) e *Modernism and Coherence* (Peter Lang, 2008). Coeditou, entre outros, *Modernism Group Dynamics: The Politics and Poetics of Friendship* (Cambridge Scholars Publishing, 2008); e organizou *Culture Industry Today* (Cambridge Scholars Publishing, 2010). Publicou diversos artigos no Brasil e no exterior, em periódicos como *Critique* (Paris: Minuit), *Cultural Critique*, *Luso-Brazilian Review*, *Parallax*, *The Brooklyn Rail* e *Wasafiri*. Seus interesses de pesquisa incluem a Escola de Frankfurt, o modernismo de língua inglesa e a teoria crítica brasileira. De 2014 a 2016 foi presidente da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL), e, de 2016 a 2019, membro do Comitê de Assessoramento (CA) da área de Letras do CNPq.

References

BLAMIRES, Harry. The New Bloomsday Book: A Guide Through Ulysses. New York: Routledge, 2009.

BLOOM, Harold. Gênio. Tradução de José Roberto O´Shea. São Paulo: Objetiva, 2003.

BOOKER, M. Keith. Joyce, Bakhtin and the Literary Tradition: Toward a Comparative Cultural Poetics. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1995.

DURÃO, Fabio Akcelrud. Modernismo e coerência: quatro capítulos de uma estética negativa. São Paulo: Nankin Editorial, 2012.

DURÃO, Fabio Akcelrud. Em defesa da dificuldade. In: JOYCE, James. Ulysses. Tradução e organização de Caetano W. Galindo. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. p.719-726.

DURÃO, Fabio Akcelrud. Indústria cultural. In: JOBIM, José Luís; ARAUJO, Nabil. Novas palavras da crítica (III). Rio de Janeiro: Edições Makunaima, 2024. p. 229-245.

DURÃO, Fabio Akcelrud. Metodologia de pesquisa em literatura. São Paulo: Parábola, 2020.

GIFFORD, Don; SEIDMAN, Robert J. Ulysses Annotated: Notes for James Joyces Ulysses. Berkeley: Los Angeles: London: University of California Press, 1988.

JAMESON, Frederic. The Modernist Papers. London: Verso, 2016.

JOYCE, James. Ulysses. Tradução de Caetano Galindo. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2012.

JOYCE, James. Ulysses. The Gabler Edition. New York: Random House, 1986.

JOYCE, James. Dublinenses. Tradução de Caetano W. Galindo. São Paulo: Penguin; Companhia das Letras, 2013.

KENNER, Hugh. Joyces Voices. Berkeley: University of California Press, 1978.

KENNER, Hugh. Circe. In: HART, Clive; HAYMAN, David (ed.). James Joyces Ulysses: Critical Essays. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1974. p. 341-62.

PERLOFF, Marjorie. The Poetics of Indeterminacy: Rimbaud to Cage. United States of America: Princeton University Press, 1981.

PERUCHI, Camila Hespanhol. Ulysses e o monólogo interior: consequências e origens. Tese de doutorado (Doutorado em Teoria e História Literária) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2022.

Published

2025-06-30

Issue

Section

Dossiê: James Joyce e Virginia Woolf: Experiências, limites e redefinições do modernismo

How to Cite

Hespanhol Peruchi, C., & Akcelrud Durão, F. (2025). Instead of the Chattering Narrator, the Chattering Criticism: on the Dialectic of Explanation in James Joyce’s Ulysses. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 35(2), 146-160. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.55138