Com quantos paus se faz uma canoa?
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.4..147-158Abstract
Neste texto, pretendo trabalhar com o conto /tA terceira margem do rio", no contexto do livro Primeiras Estórias, de João Guimarães Rosa, confrontando-o com ofilme de Nelson Pereira dos Santos e a música de Milton Nascimento e Caetano Veloso, ambos com o mesmo nome. Os três trabalhos nos mostram o efeito de repetição no processo narrativo.Downloads
References
ARAÚJO, Flávio B. Fontenelle et al. A 3ª margem: o limite na transferência. IV Jornada do Simpósio do Campo Freudiano. Belo Horizonte, Maia, 1988.
BORGES, Jorge Luis. Inquisiciones. 2. ed. Buenos Aires: Seix Barral / Biblioteca Breve, 1994.
BORGES, Jorge Luis. Obras Completas. 18. ed. Buenos Aires: Emecé Editores, 1974. v. I.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DERRIDA, Jacques. Khôra. Trad. Nício Adon Bonotti. Campinas, SP: Papirus, 1995.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Hollanda. Pequeno Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. 9. ed. São Paulo: Civilização 8rasileira, 1951.
FREUD, Sigmund. L'inquiétante étrangeté et autres essais. Trad. Bertrand Féron. Paris: Gallimard, 1985.
HERÁCLITO. Fragmentos. Origem do pensamento. Trad. Emmanuel Carneiro Leão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1980.
LACAN, Jacques.Le Séminaire. Livre XX. Encore. Paris: Seuil, 1975.
MIRANDA, Wander Melo. Memória e Nação. Cenário. Psicanálise e Cultura. n. 3, p. 148-156, 1994.
NASCIMENTO, Milton; VELOSO, Caetano. A terceira margem do rio. Circuladô ao vivo. Rio de Janeiro: Philips / PolyGram, 1992.
RAMOS, Maria Luísa. Análise Estrutural de Primeiras Estórias. In: Guimarães Rosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991. p. 520-526. (Coleção Fortuna Crítica, v. 6).
ROSA, João Guimarães Grande Sertão: Veredas. 9. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1974.
ROSA, João Guimarães. Manuelzão e Miguilim (Corpo de Baile). 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1976.
ROSA, João Guimarães. Primeiras estórias. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1972.
SANTOS, Nelson Pereira dos. A terceira margem do rio. Produção: Regina Filmes, com participação do CPCE da Universidade de Brasília, Pólo de Cinema e Vídeo de Brasília, Finep, IBAC, Ministério da Cultura, Prefeitura Municipal de Paracatu, Riofilme. Rio de Janeiro: Sagres, 1994.
SOUZA, Eneida Maria de. Paisagens Pós-Utópicas. In: Utopias. Sentidos Minas Margens. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1993. p. 147-154.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1996 Mariângela Andrade Paraizo (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).