Só posso escrever o que sou
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.20.2.167-180Keywords:
autobiografia, representação, pacto fantasmático, autobiography, representation, phantasmatic pact.Abstract
Resumo: O presente artigo pretende analisar as relações existentes entre a escrita literária e a autobiografia, demonstrando como João Gilberto Noll desenvolve reflexões em seus textos sobre a relação entre vida e obra na contemporaneidade através das representações de figuras de escritores em seus romances A céu aberto, Berkeley em Bellagio e Lorde. Percebe-se que o escritor desconsidera as normas da escrita autobiográfica e produz uma literatura que se pauta pelo pacto fantasmático, produzindo uma escrita híbrida na qual o autor empírico passa a ser mais uma representação criada por ele mesmo.
Palavras-chave: autobiografia, representação, pacto fantasmático.
Abstract: This article aims to analyze the relations between literature and autobiography, showing how João Gilberto Noll reflects upon the relation between life and writing nowadays in his novels A céu aberto, Berkeley em Bellagio, and Lorde. The author disregards the autobiographical principles and produces a literature that is guided by the phantasmatic pact, thus engendering a hybrid writing in which he is only a representation created by himself.
Keywords: autobiography, representation, phantasmatic pact.
Downloads
References
BARTHES, Roland. A morte do autor. In: ____. O rumor da língua. Trad. António Gonçalves. Lisboa: Edições 70, 1987. p. 49-53.
BLOOM, Harold. A angústia da influência. 2. ed. Trad. Marcos Santarrita. Rio de Janeiro: Imago, 2002.
CANDIDO, Antonio. Poesia e ficção na autobiografia. In: ____. A educação pela noite. 2. ed. São Paulo: Ática, 1989. p. 51-71.
CASTELLO, José. Memórias desmemoriadas. Valor, 20, 21 e 22 set. 2002. Disponível em: http://www.joaogilbertonoll.com.br/res3.htm. Acesso em: 12 out. 2004.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo; uma impressão freudiana. Trad. Cláudia Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico. De Rousseau à internet. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
LIMA, Luiz Costa. Pensando nos trópicos. Rio de Janeiro: Rocco, 1991.
MIRANDA, Wander Melo. Corpos escritos. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Edusp, 1992.
NOLL, João Gilberto. A céu aberto. São Paulo: Cia. das Letras, 1996.
NOLL, João Gilberto. Berkeley em Bellagio. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.
NOLL, João Gilberto. Lorde. São Paulo: Francis, 2004.
SUSSEKIND, Flora. Literatura e vida literária: polêmicas, diários & retratos. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Fábio Figueiredo Camargo (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).