Performance e afromineiridade: relações entre literatura e música

Authors

  • Adélcio Sousa Cruz Universidade Federal de Minas Gerais / NEIA

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.21.1.9-25

Keywords:

performance, Afro-Brazilian literature, Afro-Brazilian music

Abstract

This essay aims to show, under the prism of performance, relationships between the concepts “oraliture of memory”52 and “silent literature”,53 and music in Minas Gerais, considering the Afro-mineira particularities, as well as other Afro-Brazilian cultural traditions. Therefore, we will start from Edimilson de Almeida Pereira’s literary production and the artistic production of Maurício Tizumba and Tambolelê group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEXANDRE, Marcos Antônio. Negro que te quero negro: formas de representação do afro-brasileiro. In _____. (Org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza, 2007. p. 159-202.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila et. al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CRUZ, Adélcio de Sousa. Afro-brasilidade urbana: poética da diáspora em performance. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (Org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza, 2007. p. 120-138.

CRUZ, Adélcio de Sousa. Cantopoema e samba-blues: estratégias afrodescendentes na poesia de Edimilson de Almeida Pereira. In FERREIRA, Elio; MENDES, Algemira de Macedo (Org.). Literatura afrodescendente: memória e construção de identidades. São Paulo: Quilombhoje, 2011. p. 13-22.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. de Aurélio Guerra Neto et al. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996. v. 3.

DU BOIS, W. E. B. The souls of black folk. Unabridged 1903 text. New York: Dover, 1994.

FRIGERIO, Alejandro. Artes negras: una perspectiva afrocéntrica. O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética. Rio de Janeiro, UNIRIO, ano 11, n. 12, p. 51-67, 2003.

GLISSANT, Édouard. Crioulizações no Caribe e nas Américas; Cultura e identidade; O caosmundo: por uma estética da relação. In: ____. Introdução a uma poética da diversidade. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005. p. 13-127.

LIGIÉRO, Zeca. Artes do corpo: desenhando um espaço sagrado. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (Org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007. p. 42-59.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

PEREIRA, Edimilson de Almeida. Cantopoemas: uma literatura silenciosa no Brasil. In: FIGUEIREDO, Maria do Carmo Lanna; FONSECA, Maria Nazareth Soares (Org.). Poéticas afro-brasileiras. Belo Horizonte: Mazza Edições; PUC Minas, 2002. p. 37-79.

PEREIRA, Edimilson de Almeida. Ô Lapassi & outros ritmos de ouvido. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1990. (poesia)

PEREIRA, Edimilson de Almeida; ALEIXO, Ricardo. A roda do mundo. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1996. (poesia)

PERERÊ, Sérgio. Costura da vida. In: Tambolelê. Belo Horizonte: Bemol, 2004. CD áudio. Faixa 7.

PERERÊ, Sérgio Sino de ouro. In: Tambolelê. Belo Horizonte: Bemol, 2004. CD áudio. Faixa 8.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética, Rio de Janeiro, UNIRIO, ano 11, n. 12, p. 25-50, 2003.

TAYLOR, Diana. Hacia una definición de performance. O Percevejo – Revista de Teatro, Crítica e Estética. Rio de Janeiro, UNIRIO, ano 11, n. 12, p. 18-24, 2003.

TIZUMBA, Maurício. Caras e caretas. Belo Horizonte: 1991. LP (vinil).

TIZUMBA, Maurício. África Gerais. Belo Horizonte: Bemol, 1996. CD áudio.

ZUMTHOR, Paul. Perspectivas. In: ____. A letra e a voz – a literatura medieval. Trad. Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. p. 15-34.

Published

2011-04-30

How to Cite

Cruz, A. S. (2011). Performance e afromineiridade: relações entre literatura e música. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 21(1), 9–25. https://doi.org/10.17851/2317-2096.21.1.9-25

Issue

Section

Dossiê - Literatura e Performance